Is een brandgang verplicht?

Ik las onderstaande op internet, maar geen juridisch antwoord. S.v.p. niet antwoorden met 'Ik denk', maar alleen als iemand juridische uitspraken kent.

Hebben hetzelfde als:
Wij wonen in een straat waar alle achtertuinen aan elkaar grenzen.

Wij hebben dus geen achterom.

onze tuinen zitten letterlijk aan elkaar en als we over de schutting klimmen dan zitten we bij de achterbuurman/vrouw.

Nu is dus mijn vraag of het verplicht is om een achteruitgang te hebben, met name als er voor brand uit breekt dan kunnen wij nooit achterom.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
7.3K

Het beste antwoord

Volgens het forum op brandpreventie:

De huidige bouwregelgeving kent geen noodzaak voor een brandgang. Een uitgang aan bijvoorbeeld de voorzijde is voor de standaard woning toereikend. Op het gebied van brandveiligheid zult u dus geen gronden vinden voor de noodzaak van een brandgang.

In het bouwbesluit staat hierover niets gemeld. Je zou onderstaande bron kunnen raadplegen.

Bron: Bouwregels in de praktijk
Tijdschrifttitel: Bouwregels in de praktijk
Jaargang: 2010
Editie: Oktober
Volgnummer: 10
Rubriek: Bouw
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, dat is niet verplicht.
De tuin word gezien als toevluchtsoord, dus het is niet wettelijk verplicht om dan alsnog een branduitgang te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is dit je juridisch genoeg?
aan onze tuin grensde een brandgang met alleen deuren naar de woningen achter ons, onze rij had dus geen toegang, de andere kant van het pad wel, het pad was nl van hen (een woningbouw vereniging)

Iemand van ons rijtje heeft toen gevraagd of hij een deur mocht maken, mocht niet, iemand heeft het gedaan en is toen gedwongen de deur weer dicht te maken, het is zelfs bij de rechter of vergelijkbare instantie geweest.

Het was ons pad niet, wij hadden geen enkel recht
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit heeft niets met de verplichting tot het bouwen van een brandgang te maken, maar dit heeft betrekking op het recht van overpad. Zoals je aangeeft was het pad dus van de overburen. In feite deel je dan een stukje grond.