Hoelang duurt het voor dat ik appeltjes van mijn dit jaar geplante bomen kan plukken?

ik heb in het voor jaar pitjes van hollandse biowinkel appels geplant en ben de trotse bezitter van 5 appel boompjes geworden maar....
hoelang zal het gaan duren voor ik de vruchten van deze arbeid kan plukken ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
1.8K

Het beste antwoord

De appels zoals wij die kennen, zijn resultaten van heel veel keren kruisen van appelsoorten.

De oorspronkelijke appel heeft maar kleine zure appeltjes, dat vonden de mensen niet lekker en ging men op zoek naar beter eetbare soorten, als er tussen de wilde appels een soort stond met grotere appeltjes, dan was dat al een winst en ging men die kweken door middel van enten op de gewone wilde appel, later ging men betere appelsoorten met elkaar kruisen en zaaide de appelpitten er van, echter de meeste appels waren weer precies het zelfde als de kleine zure wilde appeltjes, maar een enkeling was toch iets anders, wat groter, wat beter van smaak, beter houdbaar enz.
Deze betere nieuwe appels werden weer gekruist met andere betere appels, uiteindelijk zijn daaruit de appels ontstaan die we nu kennen en nog steeds komen er door het kruisen nieuwe soorten bij.
Heeft men een nieuw soort, dan kan je er niet meer van krijgen door deze te zaaien, omdat het al kruisingen zijn, zijn ze uit zaad niet soortecht.
Er worden kleine takjes afgeknipt en deze worden geënt op gekweekte wilde appels.
Dus de zaadjes die je nu gezaait hebt van de appel, komen vrijwel nooit meer als de zelfde soort terug, dus krijg je weer een wilde appel terug en dat duurt een jaar of 10,voordat deze weer appels dragen of langer, omdat deze zaailingen niet geënt zijn, gaan ze eerst heel hard groeien en pas als het een flinke boom is, komen er vruchten aan en die vruchten zijn bijna zeker weer wilde appels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wauw wat een antwoord
dat men appels ent dat wist ik al maar niet zoals jij dat bescheven hebt
maakt het voor de appel nog uit op welke onderstam hij komt?
ik bedoel verschillen de appels van twee enten van de zelfde boom op verschillende soorten onderstam
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De onderstam van de appel is zeer belangrijk, er zijn zwakke onderstammen, waardoor de appel langzaam, zefs traag groeit, er zijn matige onderstammen en sterke, al deze onderstammen beinvloeden de groeikracht van de appel, doordat een zaailing appel deze niet heeft, heeft hij eigenlijk een sterke groei, hij staat op zijn eigen wortels, zoals ze dat noemen.
Hierdoor zal hij eerst groot worden en dan pas appels geven, terwijl als hij geënt was op een zwakke onderstam, hij al het tweede of derde jaar appels kan geven.

Andere antwoorden (1)

Ja van pitten planten krijg je de wilde appelsoorten weer terug zo als eddijst al heel uitgebreid weergeeft in zijn antwoord op jou vraag. Als je graag vlug je eerste appels
wilt oogsten, koop dan wat jonge boompjes bij een tuincentrum of boomkwekerij.