Is deze bloempot van asbesthoudend materiaal?

Hallo allemaal,

Ik was een plant aan het verpotten uit deze pot en zag dat de binnenkant bestond uit rondjes. Verder zaten er wat beschadigingen aan de rand van de pot (lijkt op gips de open beschadiging). Nu dacht ik bij mijzelf, zou deze pot uit asbesthoudend materiaal bestaan?

Met vriendelijke groet,
Peter

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Tuin
3.3K
Amadea
3 jaar geleden
Hoe herken je asbestbloembakken? Bloembakken met asbest zijn veel dunner en lichter dan betonnen bloembakken zonder asbest. In de meeste gevallen zijn deze bloembakken grijs maar je hebt ook enkele witte bloembakken.

Antwoorden (1)

Asbest is altijd bewerkt als plaatmateriaal. Zoals jouw pot eruit ziet lijkt het veel meer op een bak van cement, eventueel gewapend met wat vezelig materiaal (glasvezel).
Sinds 1 juli 1993 geldt een totaal asbestverbod in Nederland en sinds 2005 in heel de Europese Unie. Asbest mag niet in nieuwe producten zitten. Jouw pot zou dus ook veel ouder moeten zijn dan 27 jaar.
Toegevoegd op 24 juni 2020 20:32: bron, tekst
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie en informatie. Ik weet niet exact hoe oud de pot is. Deze is tweedehands gekocht. Peter