Hoe kan ik textiel bleken? Kan iemand mij vertellen hoe ik mijn textiel het beste kan bleken?

Ik heb 4 stoelhoezen die onbehandelbaar vuil zijn en ik wil ze helemaal wit hebben. Is bleken een goede optie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Interieur
35.3K

Het beste antwoord

Het ligt er maar helemaal aan, wat voor materiaal dat textiel is.
Is het 100 % katoen?
Dan kan het wel met verdunde chloor.
Kopje bleekmiddel in een emmer, handwarm water erbij en even laten staan, goed omroeren steeds en goed in de gaten houden. Dan goed uitspoelen en wassen met gewoon witwasmiddel en een beetje azijn in het wasverzachterbakje tegen de chloorlucht.

Hier vind je de symbolen voor bleken, misschien staat er iets van in jouw stoelhoezen.
http://www.superdeboer.nl/Wijzer2/index.asp?ItemId=4371&Wijzer2Id=186

Ik gebruik voor veel vergeelde witte stoffen
Echfa Wit
http://www.biotex.nl/producten.asp?prdnaam=Biotex%20Echfa%20Wit

Ook hier: let op het wasetiket.

Bij het Kruidvat hebben ze naast de textielverven ook
textielontkleurder. Misschien werkt dat ook goed.
En daarna verven in een leuk kleurtje?
Hier vind je het hele assortiment van Dylon textielverven.

http://www.textielverfshop.nl/?gclid=CMWB8OCF0KQCFYYK3godNW1eEw
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

bleken met chloor niet doen!!!
je kan beter een ontkleurder halen bij een drogistrij
en dan kan je of met wit kleuren of in andere kleuren bv donkerder, daar zie je minder het vuil op..
dus eerst ontkleuren maar niet met chloor..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
heb ooit een groene broek gebleekt, die werd geel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat is het nadeel van chloor.. je denkt dat t wit word maar mooi niet..beter een ontkleurder halen, en dan met een wit maker of een andere kleur..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ooit eens iets gebleekt met chloor en daar vielen later gaten in (toen was ik natuurlijk helemaal van de vlekken af)
Rieneke1
13 jaar geleden
wat een succes !:)
bij de drogist hebben ze daar wel een goedje voor
(Natriumhydrosulfiet)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga daar maar eens om vragen bij het Kruidvat:
natriumperoxyde en waterstofperoxyde ; na 1950 zijn hier nog verschillende andere natriumverbindingen aan toegevoegd, zoals natriumperboraat, natriumoxyde, natriumbisulfiet en natriumhydrosulfiet. Bij bepaalde procédés is het afkoken overbodig geworden. Na het bleken is het noodzakelijk om alle chloorresten te verwijderen; hiervoor wordt de stof nagezuurd met natriumthiosulfaat of natriumbisulfiet. Hierna wordt de stof weer gewassen.
waarom bleken! neem aan dat je niet van die gebleekte hoezen gaat gebruiken. Misschien kun je ze beter verven in de gewenste kleur

Toegevoegd na 1 minuut:
dat ziet er volgens mij niet uit gebleekte hoezen en het stof lijdt er echt van
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker kan dat, mits de stof van (grotendeels) natuurvezel is gemaakt, als katoen, wol of zijde (van wol of zijde zal een stoelhoes niet snel zijn..)
Gebruik het merk van de drogist (Dylon heet het geloof ik). Mocht het er niet mooi uitkomen, dan kan je altijd nog een mooie batik ervan maken, dan zijn je stoelen pas echt apart!