Hoe kan ik het zwart worden van zilver tegengaan

Ik heb zilveren theelepeltjes en taartvorkjes maar die worden erg snel zwart als ik ze even niet gebruik.
Wat kan ik hier tegen doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Interieur
18.3K

Het beste antwoord

Doe warm water in uw afwasbak en daarin soda en wat aluminiumfolie. Dan uw zilveren bestek, lepeltjes enz. erin en even laten staan. Alles glimt weer! Daarna opnieuw afwassen.
en andere op omaweetraad.com
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Vochtige lucht heeft invloed op het zwart worden van het zilver, ik moet in de zomer ook veel vaker poetsen dan in de winter. Dus de lepeltjes in een goed afgesloten doos bewaren helpt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zwart worden van zilver wordt oxideren genoemd. voorbeeld hiernaast). Oxidatie kan ontstaan door:
- De zuurstof in omgevingslucht (vooral zoute zeelucht bij zilver is funest).
Om dit zoveel mogelijk te voorkomen kan het zilver bewaard worden in een afgesloten doos.

Wellicht ten overvloede:
In geval van sieraden kan het oxideren van zilver ook te maken hebben met:
- Het transpiratietype van de gebruiker
- De gesteldheid van de drager/ster (zelfs bij bv een griep kan al verandering optreden)
- Het gebruik van bepaalde medicijnen (afgifte via transpiratie)
- Gebruik van parfum

Overigens is zilver snel weer blinkend als je een bak vult met warm water. Hierin een verzadigende hoeveelheid keukenzout oplossen en een flinke prop aluminiumfolie toevoegen. Even laten staan en droog-/opwrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan je niet tegengaan zonder speciale maatregelen om je zilver in een zuurstofarme omgeving te bewaren. Het enige wat helpt is vaker poetsen... Zilver zal altijd in de gewone lucht oxideren. Maar pas op! Deze laag beschermt het onderliggend materiaal tegen verdere corrosie. Het veelvuldig verwijderen van de oxidelaag zal op den duur slijtage van je bestek veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zilveren bestek dat je niet dagelijks gebruikt kan je het best na het schoonmaken goed droogwrijven en daarna in plastic zakjes doen, bijv. in die zip diepvrieszakken. Die zijn lekker groot en die sluiten goed af. Als je ze daarna in een handdoekje ofzo rolt en weglegt, blijven ze heel lang goed. Ook scheelt het als je ze voor het opbergen even opwrijft met een zilverdoek. Die gaat aanslag ook tegen. Het beste is om een bestekcassette te nemen. De cassette waarin het verkocht is, zou je eigenlijk moeten bewaren, want hierin zit al een anti aanslagdoek. Door de lucht oxideert zilver nl. Als je ze om schoon te maken even in water laat laggen waarin eieren gekookt zijn en ze daarna afwrijft met een azijndoekje, daarna droogwrijven met een zachte doek, heb je ook niet zoveel werk om het schoon te krijgen.