Hoe houd ik mijn kerstroos in leven? (in ieder geval tot aan de kerst)

Ik krijg bijna elk jaar een mooie kerstroos van mijn moeder, maar ik red het bijna nooit om deze plant in leven te houden.
Meestal kwestie van te weinig water geven, dacht ik.
Dus gisteravond maar eens een poos met de kluit in het water laten staan, en vamorgen weer een beetje water gegeven, en wat denk je: vanmiddag hingen de bladeren slap, en de eerste 8 blaadjes kon ik weer oprapen!!!
Verzopen!!!
Het is ook nooit goed!!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Interieur
6.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1

Het beste antwoord

De plant moet in ieder geval niet op de tocht staan en niet te veel water krijgen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb sinds deze week ook twee kerstrozen in een pot staan, nog geen water gegeven en al het blad zit er nog aan. (ook van mijn moeder gekregen ;-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ze moeten inderdaad niet teveel water hebben en niet in de directe zon staan (maar die is er niet zoveel).
Ze kunnen beter een dagje te droog staan, als een paar uur te nat.
Het is een kwestie van een goed evenwicht vinden, en het scheelt ook waar hij vandaan komt vind ik.
De ene keer hou ik hem heel lang goed, en de andere keer is ie met een week kassiweilen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, verzopen. Overigens gaan er sowieso meer planten dood van tevéél dan van te weinig water.

Een kerstster kan behoorlijk goed zonder water (dat zie je ook als je een blaadje of takje afbreekt, dan komt er van dat witte sap uit. Hij is familie van bijvoorbeeld de Christusdoorn, ook zo'n sterke jongen. (Euphorbia ; een familie van vet(!)planten ofwel succulenten. Zuinig met water is dus punt één. )

Daarnaast zijn de meeste kerststerren die rond deze tijd aangeleverd worden snel voor de commercie geteeld, en niet voor een lange levensduur. Ze hebben de prijs En de levensvatbaareid van een bos bloemen. Eigenlijk zouden ze al meteen verpot moeten worden.

Om de kans op succes enigszins te vergroten, moet je de plant zeer, zeer goed verpakken tijdens vervoer, zodat er geen kou of tocht bij komt, en thuis niet meteen in de warme kamer zetten. Geleidelijk laten wennen (gang, keuken, woonkamer ofzo, afhankelijk van koudste / warmste plaats), en ook niet op een te warme plaats of op de tocht zetten.

Wil je een echt sterke euphorbia, dan kun je die het best zelf stekken. Maar dat is een vak apart (hoewel niet heel ingewikkeld) en te lang voor hier.

Relatief droog, niet te warm, en die afgevallen blaadjes horen er een beetje bij. Daar komen wel weer nieuwe voor terug.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn kerstster is ook al aan het overlijden.... van onze oma gehad. Denk dat ze hem aan het stuur van de scootmobiel heeft laten hangen terwijl ze boodschappen deed.... koutje gevat ofzo :)
Ik krijg m niet meer levendig en mooi rood. Zal je tips de volgende keer eens ter harte nemen... wie weet helpt het. +1
Kerstrozen zijn tuinplanten en zijn koel gekweekt.
De kamer is veel de warm voor ze en de plant probeert zich aan te passen door het oude vlad er af te laten vallen.
Zou hij te droog staan , dan zou hij slap gaan hangen, doet hij dat niet en zet je hem met zijn kluit ook nog eens in het water, dan zal hij er niet blij van worden.
Als zijn wortels gaan rotten , dan kan de plant geen water meer opnemen en gaat dan slap hangen.
Ho, denken dan veel mensen hij staat te droog, dus hup nog een scheutje water er bij.
Einde van de mooie kerstroos.
Kerstrozen in een koel vertrek zetten werkt natuurlijk niet, want daar zit je zelf niet.
Het zal dus altijd lastig blijven, buiten in een plantenbak is nog het beste.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet te veel water geven, gewoon met mate. Verder niet in een al te koude ruimte zetten. EN elke dag er tegen praten. Helpt absoluut!hahaha..