Is houtlak ook geschikt voor het lakken voor laminaat?

Wil dit namelijk thuis gaan doen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Interieur
5.5K

Het beste antwoord

Een gewone houtlak of beits zou ik sowieso niet gebruiken. Die is niet geschikt om over te lopen.
Wat je kan gebruiken hangt dus ook af van het materiaal waar jouw laminaat van gemaakt is.

Als ik zou moeten kiezen ging ik of uit van parket lakken, of van jacht lakken (scheepslak) afhankelijk van het materiaal. Dat zijn sterke laksoorten die tegen een zware belasting kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee. Je laminaat is behandeld met een coating, welke speciala gemaakt is om vuil ed af te stoten. De kans is groot dat de lak er direct weer vanaf komt.

Je zal waarschijnlijk eerst een primer moeten gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laminaat is een harde vloerbedekking. Bedrukt papier met een harde kunststof toplaag zorgt voor de houtstructuur die laminaat vaak heeft. Laminaat is niet te schuren of bij te werken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee.
Zie laminaat maar als een kunststof met een glad / niet poreus oppervlak. Een verfprodukt ligt er als het ware op en dringt er niet in.
Als je laminaat al zou willen schilderen / lakken, moet je de vloer eerst goed reinigen met ammoniak of rinser, dan met waterproof schuurpapier voorbewerken, een hechtprimer aanbrengen en tot slot afwerken met slijtvaste dekkende verflagen.
Nadeel: arbeidsintensief, vrij kwetsbaar en mogelijk net zo kostbaar als nieuw laminaat of vinyl.

Een transparante afwerklaag, waarbij de houtnerf intact blijft is niet mogelijk / mooi / duurzaam. Voor een goede hechting zal je toch moeten schuren. Dit geeft in de toplaag van het laminaat krassen, die je met lak niet wegwerkt. Vervolgens kan je géén hechtprimer aanbrengen, zonder dat dit het transparante karakter van het laminaat aantast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, houtlak niet, want laminaat is geen hout maar een soort kunsstof.
Ik heb eens een stuk laminaat dat op de wand zat geverfd met gewone eigen merk verf op acryl-basis. Dit bleef prima zitten, maar er werd natuurlijk niet belopen als een vloer!