Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke deurmat, werkt het beste om vuil en natte voetsporen in huis tegen te gaan?

Op onze gietijzeren vloer zie je daadwerkelijk alles.
Welke deurmat werkt het beste, tegen regen/modder/vieze voetafdrukken op de vloer?

een jaar geleden
in: Interieur
1.5K
SimonV
een jaar geleden
Polypropyleen is minder geschikt om vocht op te nemen. Misschien is een nylon mat een goede keuze:
https://buitengoed.nl/blog/58/welke-deurmat-houdt-uw-huis-schoon.html
Pieterke
een jaar geleden
Een kokosmat. Die nemen goed vuil en vocht op en liggen niet voor niets vaak bij de voordeuren van flats. Een goede kokosmat gaat ook jaren mee.
Inekez1
een jaar geleden
Een gietijzeren vloer?? Ik neem aan dat je een gietvloer bedoelt?
paulus811
een jaar geleden
@Inekez1, ik fronste ook even de wenkbrauwtjes.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Het beste werkt een combinatie van een grove mat (sisal of kunststof) waar het zand grotendeels in blijft hangen en daarna een droogloopmat of katoenen badmat om het vocht op te nemen.

Je kunt ook buiten een waterbak neerzetten, waar iedereen die met vieze schoenen naar binnen wil eerst even de schoenzolen in dompelt om het zand en grove vuil (gemaaid gras!) af te spoelen. Daarna over een badmat of gewoon een oude handdoek lopen en de schoenen zijn droog. De badmat kan gewoon van tijd tot tijd in de wasmachine. Kies een donkere kleur, dan zie je niet zo snel dat het vies is.

Mijn ervaring met droogloopmatten is dat ze altijd maar tijdelijk werken. Persoon 1 veegt de schoenen schoon, de mat wordt dan nat. Persoon 2 kan dat ook nog doen, maar niet op dezelfde plek als persoon 1. Afhankelijk van het formaat mat en hoeveel mensen in bepaalde tijd binnen komen, werkt het wel of niet. Als de mat nat is en er komt iemand met droge schoenen binnen, worden die schoenen juist nat van de mat! Zo droog als van een katoenen handdoek of badmat worden de schoenzolen ook nooit op een droogloopmat. En voor zand of grof vuil werkt het ook niet echt.
(Lees meer...)
een jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding