Wat kunnen we doen bij een buurman met een sterk vervuilde huurwoning?

De buurman naast mij , heeft zijn huurwoning ernstig vervuild , zowel de GGD , Gemeente , Politie en de verhuurder doen er niets aan , er is erg veel vocht en schimmel , waar ik panisch voor ben , en de angst is voor ongedierte , waar de overige buren angstig voor is , de buurman is wel inteligent , maar ook enrstig eigenwijs , ook in zijn voor en achtertuin staat het onkruid , gras meters hoog , ook daar wordt niets aan gedaan , er is een achterpad waar we heel vaak niet doorheen kunnen , de buurvrouw op leeftijd met haar fiets en ik met de scootmobiel , een andere uitweg is er niet , de buurman heeft een eigen zaak en werkt alle dagen van de week , mijn vraag wat kunnen we nog meer doen.

Picture for question
een jaar geleden
in: Interieur
3.1K
tinus1969
een jaar geleden
Blijven klagen bij verhuurder
snuffie73
een jaar geleden
Dat doen we dagelijks
Inekez1
een jaar geleden
Wat betreft het achterpad: vraag een andere buur, kennis of familielid om het pad vrij te snoeien. Pinksterdagen, veel mensen vrij, vast wel iemand die even tijd heeft om een snoeischaar ter hand te nemen. Wat de buurman in eigen huis en eigen tuin doet, moet en mag hij zelf weten. Als hij het onkruid 2 meter hoog wil laten groeien, dan mag dat. Daar kun jij, de verhuurder, gemeente, politie, niemand iets tegen doen. Pas als de situatie daadwerkelijk leidt tot ernstige overlast van ongedierte en/of schimmel kan er worden opgetreden. Alleen angst hiervoor, of lichte overlast bij directe buren is nog geen reden voor instanties om in te grijpen. Blijf wel klagen bij de verhuurder, doe dat schriftelijk (per brief of e-mail). Zo bouw je een dossier van klachten op. Mocht het echt uit de hand gaan lopen dan heb je dat om op terug te vallen en dan staat ook de verhuurder sterker als het ooit tot een zaak komt.
tinus1969
een jaar geleden
Of eis vd verhuurder dat dat achterpad toegankelijk blijft. Als dat achterpad tenminste echt gemeenschappelijk is.
snuffie73
een jaar geleden
Het achterpad is van de verhuurder , en de buurman heeft de regels overtreden , zo staat het in het contract en we hebben er erg veel overlast van , de stank die er rond hangt.
Z512099
een jaar geleden
Maak je dan deze foto zomaar in zijn keuken, vond hij dat oké?
snuffie73
een jaar geleden
De foto is in het bijzijn van de Politie gemaakt , en de buurman weet er van , anders had ik die niet geplaatst
snuffie73
een jaar geleden
De verhuurder heeft twee brieven gestuurd naar de buurman , met de ultimatum , om de tuin te doen , in het contract staat het ook beschreven , tuin schoon houden en we hebben net twee tegels om er langs te kunnen met de fiets en scootmobiel , en wat te denken aan de teken , ziekte krijgen van Lyme .
tinus1969
een jaar geleden
Klinkt toch alsof er wel wat gebeurt. Netjes schriftelijk klagen helpt.
Inekez1
een jaar geleden
Als u wilt dat er actie wordt ondernomen is het heel belangrijk om 2 dingen goed uit elkaar te houden:
A. De daadwerkelijke overlast, voor zover die ernstig en onrechtmatig is.
B. Alles wat u niet aanstaat, maar wettelijk gewoon is toegestaan. Hieronder vallen o.a. uw angst voor schimmels, ongedierte en teken. Als u gaat klagen over zaken die vallen onder punt B, heeft u grote kans dat de klachten niet serieus worden genomen. Is er sprake van klachten die vallen onder punt A, dan kunt u daar natuurlijk wel degelijk klachten over indienen. Doe dat alleen over zaken die daadwerkelijk aan de orde zijn (dus niet waar u bang voor bent dat eventueel zou kunnen gebeuren) en alleen over ernstige hinder. Overhangend gras lijkt mij eerder een vorm van lichte hinder en dat heeft u te dulden van uw buur. Als het gras over de tegels hangt kun je daar gewoon nog langs, desnoods over het hangende gras heen rijden.
Abcde
een jaar geleden
Erg vervelend, maar is er wel eens gesproken met de buurman? Is hem vriendelijk uitgelegd waar en waarom jullie hier last van hebben? Heeft iemand uit de buurt al eens de moeite genomen naar zijn verhaal te luisteren? Mogelijk zit hier veel meer achter dan niet willen. Je schrijft al dat deze man 7 dagen per week werkt, het zou kunnen dat hij geen zin heeft in zijn spaarzame vrije tijd onkruid te wieden en zijn huis te poetsen. Maar het kan ook ergens anders door veroorzaakt worden, psychische problemen, beperking, vul maar in. Geef hem de kans uit te leggen waarom dit zo is en biedt als buurt hulp als dat nodig is. Ook met eigenwijze mensen valt te praten, val hem niet aan, maar leg uit wat dit met jou doet. Mogelijk is het te laat om nog tot een goed gesprek te komen, omdat er al veel instanties bij betrokken zijn, maar niet geschoten is altijd mis. Las desnoods een buurtvergadering in, waarin iedereen kan aangeven indien nodig, welke hulp zij willen en kunnen bieden.
Inekez1
een jaar geleden
Ik heb zelf een tuin en berm vol hoog gras. Dat is goed voor de biodiversiteit. Er zitten dus veel beestjes in mijn gras. Wellicht ook teken. Zelf heb ik hooguit 5 keer per jaar een teek, meestal na kamperen in het bos, werkzaamheden op heide/bos/weide bij de schapen of na een lange wandeling met de hond door de natuur. Thuis de teek goed verwijderen en nooit ergens last van. Als ik bang zou zijn voor teken zou ik de deur niet meer uit kunnen...
Ik denk dat u zich drukker maakt om teken en andere beestjes dan nodig is. Gelukkig leven we in Nederland in een vrij land. Hoewel er allerlei regeltjes zijn, waar ook de buurman zich aan moet houden, is het niet zo dat we een ander precies kunnen voorschrijven hoe hij zou moeten leven, hoe vaak hij zijn aanrecht moet schoonmaken en zijn gras moet maaien. Probeer zelf ook te genieten van de vrijheid die we hebben in Nederland, in plaats van u druk te maken over het leven van de buurman. Er is al genoeg gedoe in de wereld.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Doe je weinig tot niets aan, tenzij het helemaal uit de hand loopt. Er zijn van die meldpunten. Dan komt er een hulpverlener langs. Alleen kan zo iemand alleen wat doen als de huurder hulp accepteert en die man is al bekend bij de GGD. Onkruid op zich ook niet het grootste probleem en zou niet direct bang zijn voor Lyme. Teken kunnen ook overal voorkomen.
snuffie73
een jaar geleden
We hebben regelmatig met de buurman gesproken , op een rustige manier , maar hij neemt niets aan , dat is het probleem , ook hebben we alles uitgelegd dat we er overlast van hebben en de buurman weet dat maar al te goed , de verhuurder heeft dat ook meerdere keren gedaan , maar zonder resultaat , de verhuurder zou dan zelf de tuin laten doen en hij krijg de rekening , die de buurman dan niet betaald , maar wat we ook doen keer op keer de klacht neer leggen bij de verhuurder , er wordt gewoon niets gedaan , mede doordat de buurman niet betaald , houd alles op , en ik denk nu zelf , dat ik eisen ga stellen , maar kan dat ... en wat voor eisen ...ikzelf ben niet alleen die erg last heeft van de buurman , er zijn meerdere bewoners die alsmaar klagen bij de verhuurder .
BonBonvanJohn
een jaar geleden
Zou je niet collectief met de andere buren een juridische procedure kunnen starten. En afdwingen bij de rechter dat de buurman iets doet aan de overlast. Ik zou eens informeren bij Het Juridisch Loket wat mogelijk is

Antwoorden (1)

Mijn vader heeft hetzelfde probleem gehad. Het is in Nederland niet eenvoudig om een huurder uit huis te zetten. Bovendien los het vanuit de maatschappij gezien niets op en verplaats je daar het probleem alleen maar mee.
Ook heeft een huurder grote vrijheid qua leefstijl. Als hij een meter hoog onkruid mooi vindt dan mag dat.
De verhuurder en de politie al helemaal is dus aan handen gebonden.

Wat NIET mag is overlast veroorzaken, bedreigingen uiten of vernielingen aanrichten.

Dát zijn de klachten waarop u zich moet richten !

Het liefst samen met andere buren. Bouw een dossier op van alle klachten en blijf klagen !!! Ook de woningbouwvereniging bouwt een dossier op.

Meldt dus ongedierte en momenten waarop het pad geblokkeerd wordt. Meldt 'vernielingen' als gevolg van verwaarlozing en schimmel.
Meld vooral overlast en bedreigingen.

De buurman van mijn vader is uiteindelijk uit huis gezet toen hij een buurvrouw bedreigde en er een wietplantage bij hem thuis gevonden werd.
Inekez1
een jaar geleden
Zelfs iemand met een keurig gepoetst huis, netjes gemaaid gras en spic en span gelapte ramen wordt uit huis gezet als er een wietkwekerij wordt gevonden. Wat ik uit de vraag begrijp is er (nog) geen ongedierte, maar alleen een angst voor ongedierte. Daar kun je dus (nog) geen klacht over indienen. Of overhangend gras ook geldt als een 'geblokkeerd' pad is de vraag. Klachten blijven melden, dossier opbouwen: mee eens. Maar meld alleen daadwerkelijke overlast, anders ontstaat er eerder een dossier over de melder dan een dossier over de buurman.
tinus1969
een jaar geleden
Eens met Inekez1, blijf concreet en beleefd.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
@Inekez1 en @tinus1969 Eens hoor, met jullie! Ik herhaal even de volgende quote: "Wat NIET mag is overlast veroorzaken, bedreigingen uiten of vernielingen aanrichten. Dát zijn de klachten waarop u zich moet richten !" Dus alleen serieuze klachten. Maar áls ze serieus zijn dan wel klagen. Zo heeft de woningbouwvereniging ook de kans een dossier op te bouwen.
snuffie73
een jaar geleden
We hebben alle meldingen gedaan en blijven dat ook doen en een dossier is er ook al , vele documenten zijn er al en nog wordt er niets gedaan , dat is het probleem.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Het zal lang duren, vrees ik. Zoals ik al zei: het is niet makkelijk een huurder uit een huis krijgen.