Ik heb jaren geleden een dure lamp gekocht bij een lampenwinkel. Recentelijk kreeg ik van die lampenwinkel een brief. Ze schreven dat gloeilampen in fasen verboden gaan worden, maar dat ik misschien toch gloeilampen wilde houden voor mijn kroonluchter, om te kunnen dimmen, voor het warme licht, of om een andere reden.

Er zat een bestelformulier bij. Daarop kon ik van diverse typen gloeilampen aangeven hoeveel ik er nu wilde bestellen, zodat ik een voorraad zou hebben tot ver na mijn pensioen.

Leuke handel voor hun, natuurlijk.

Wat mij opviel is dat er ook van die staafvormige halogeenlampen op de bestellijst stonden. Die dingen die je in zo'n staande schemerlamp doet die het plafond verlicht - hoe heet zo'n lamp ook weer.

Ik weet nu niet of die halogeenlampen ook verboden zullen worden. Misschien wel, misschien is dat de reden dat ze op de bestellijst stonden. Misschien was het alleen maar een slimme truc van de lampenwinkel om mij ertoe te bewegen nog meer geld bij hen te besteden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Exact, dat zijn het soort halogeenlampen waar ik op doel. Je kunt anders je hele schemerlamp wegpleuren.

Andere antwoorden (4)

In theorie is het wel een gloeilamp dus het zou kunnen. Een halogeenlamp heeft wel betere eigenschappen en een hoger rendement, dus misschien dat deze langer toegestaan blijven.. Uiteindelijk zullen ze wel vervangen worden door spaarlampen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij hebben ze het in dit verbod nog alleen over traditionele gloeilampen.

De 2e kamer kennende zullen er echter zeker aanvullingen op komen waardoor uiteindelijk alleen spaarlampen / led-lampen nog toegestaan zijn.

Toegevoegd op 24-04-2009 10:54:56
Bij deze een correctie niet de 2e kamer zal aanvullingen op dit verbod maar het Europees Parlement
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Halogeenlampen blijven vanaf 2012 wel op de markt.
Of deze ooit verboden worden hangt van een besluit door het Europees Parlement af. Niet de Tweede Kamer dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar mijn weten worden halogeen lampen verboden vanaf 01/07/2016. De verkoop van deze lampen worden eerder gestaakt. Het verbod van gloeilampen zal in fases gebeuren. Eerst de lampen met hoge wattage (100+ Watt) en elk jaar daarop de gloeilamp in de lagere categorie wattage. En op het einde dus pas de halogeen lampen.