Vaak donkerbruin. Aan de achterkant.
14 jaar geleden
Als ik zou mogen kiezen zou ik zeggen, 'zilverkleurig', maar een spiegel heeft geen kleur.

De kleur van een normaal oppervlak wordt bepaald door het deel van het licht dat door dat oppervlak wordt weerkaatst. Als dat deel rood is nemen wij het dus als rood waar. Een spiegel weerkaatst echter al het licht en heeft dus eigenlijk geen kleur.
Een helder wit vlak kaatst ook (bijna) al het opvallende licht terug, maar verstrooit het daarbij in alle richtingen. Zo'n vlak is daarom geen spiegel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
En een appeltaart is ook geen spiegel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel lekker
Wij zien kleur doordat een voorwerp licht uit straald of weerkaatst. Een spiegel weerkaatst licht, het licht van de omgeving, daarom zie je een spiegelbeeld. Een voorwerp absorbeerd een aantal kleuren en de rest zendt hij terug, de zichtbare kleur. Een spiegel zendt alle kleuren terug. Een spiegel heeft dus alle kleuren, afhanklijk van de omgeving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ideaal heeft een spiegel geen kleur omdat het 100% van alle golflengten weerkaatst. In de praktijk echter is dat niet helemaal het geval. De meeste gewone spiegels zijn van gewoon (groen) glas gemaakt met een dunne laag zilver of aluminium (beide een grijzige kleur) er achter. Total houd je dus een donkergroene (evt. iet wat grijzig zo je wil) kleur over. Maar dat is niet zo heel bijzonder veel. Je zal als je voor de spiegel staat dit niet zien maar je kan bij een gebroken spiegel wel de kleur van het glas onderscheiden door in de kant van het glas te kijken.

Zelfs de meest perfecte spiegels (dus het soort dat voor industrieel precisiewerk wordt gebruikt en in bv de hubble telescoop) reflecteren niet alle licht dat er op valt en hebben in die zin eigenlijk dus een eigen kleur die afhankelijk is van het materiaal waar het van is gemaakt en hoe goed dit materiaal is bewerkt voor optimale reflectie.

In de praktijk kan je echter niet spreken van een kleur bij een spiegel. De meeste spiegels (zeker van glas) weerkaatsen zoveel licht dat je in dagelijks gebruik geen verschil zal zien. Er zijn wel gevallen waarbij een gewone spiegel niet goed genoeg is. Een eenvoudig voorbeeld zie je in fotocamera's in de vorm van een pentaprisma bijvoorbeeld. Die werken beter dan gewone spiegels maar zijn een stuk duurder. En natuurlijk telescopen apparatuur voor het maken van microchips enz. bevatten bijzonder ingewikkelde en nauwkeurige spiegel en lens constructies die het licht nog vele malen minder beïnvloeden dan je huis tuin en keuken spiegel.

Toegevoegd op 08-05-2009 01:44:49
Zoals panteao ook uitlegt: je kan van een ideale spiegel ook zeggen dat het alle kleuren heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kleur is een product van reflectie EN absorptie. Reflecteert alles krijg je wit, absorbeert alles krijg je zwart. Je kan kleur, alle kleuren, vastleggen in 3 waardes, L (helderheid, zwrt-wit), a (rood-groen) en b (blauw-geel), dit principe wordt ook gehanteerd bij kleurmengmachines in bouwmarkten. Special effects als chirallics, metallics en dus ook spiegel vallen hier NIET binnen......... dus een spiegel heeft GEEN kleur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alluminiumkleur...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het glas is transparant.
Het folie achter het glas is glanzend zilver (folie)
De achterkant verschilt per spiegel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de spiegelende laag van de spiegel is van metaal... een spiegel is dus metaalkleurig...

Vermoedelijk is de eerste "spiegel" een wateroppervlak, waarin een mens zich weerspiegeld zag. Echte spiegels
als voorwerp werden in de oudheid gemaakt van metaal. Gegoten of geslagen platte schijven van koper, brons of zilver werden glanzend gepolijst om als spiegel te kunnen dienen.
Na de uitvinding van glas werden door de Romeinen ook spiegels van glas gemaakt, door het glas te bedekken met een laagje metaal
Gedurende zo'n 400 jaar waren kwikspiegels de belangrijkste spiegels, ondanks de moeilijke fabricage. Men legde op een tafel een blad tinfolie en bracht daarop
als rand een lattenwerk aan. Dan goot men kwik op de folie dat met een doek in het tin gewreven werd zodat tinamalgaam gevormd werd. Vervolgens goot men nog een laag kwik op de folie en legde op het kwik een schone glasplaat.
n de 19e eeuw vond men een chemische methode uit om spiegels van een laagje zilver te voorzien.
De fabricage van spiegels vindt tegenwoordig plaats op een lange band, waarop de glasplaten gelegd worden. De platen worden verzilverd met behulp van zilvernitraat. Omdat de dunne laag zilver nog enigszins transparant is en ook zeer kwetsbaar, wordt op het zilver een laagje koper aangebracht. Ter bescherming worden vervolgens twee laklagen aangebracht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik b.v. in een bouwmarkt rondkijk zie ik spiegels te koop in o.a. Zilver, Brons maar ook antraciet. Er zijn nog meer kleuren te koop. Deze kunnen op maat geleverd worden in een schuifdeurprogramma.