Kun je een houten vloer over een plavuizenvloer heenleggen als daar vloerverwarming onderligt?

Of moet je dan de plavuizen eruit halen? Wie heeft hier ervaring mee?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Interieur
3.3K

Het beste antwoord

Het antwoord is afhankelijk van het wel of niet willen gebruiken van de vloerverwarming.

Indien je de vloerverwarming wil blijven gebruiken dan is hout niet aan te raden. ten eerste geleidt hout de warmte heel slecht en heeft een isolerende werking. Hierdoor heb je een slecht rendement van de vloerverwarming als verwarmingsbron. Daarbij komt dat hout een natuurproduct is en veel houtsoorten krimpen en zetten uit bij afkoeling of opwarming. Daardoor kan hout gaan kieren.

Er zijn houtsoorten die gebruikt kunnen worden in combinatie met vloerverwarming, maar dit zijn vaak de duurdere houtsoorten. Dan nog blijft het rendement van de vloerverwarming laag. De vloerverwarming is dan alleen te gebruiken als bijverwarming. Je moet dan veel stoken voor relatief weinig warmteafgifte. Dit terwijl goed aangelegde vloerverwarming juist energie zuinig is.

Voor wat betreft de ondergrond en stevigheid, los van de vloerverwarming kan m.i. de houten vloer over de plavuzien gelegd worden.

Toegevoegd na 1 dag:
Overigens kan je op de volgende site een informatief boekje opvragen:
http://www.bicon-benelux.nl/vloerverwarming.htm
zie de tekst in het kader aan de linkerzijde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja alles kan maar ik zou het niet doen.
Je vloerverwarming heeft dan echt een dikke laag om eerst te verwarmen en dan pas de rest van de woning.
Bovendien vraag ik me af of het niet heel veel ellende geeft met b.v. het openen van de deuren als het tegenzit moet je bij alle deuren ook nog een stuk van de onderkant halen omdat ze anders niet meer open kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oja daar moet ik nog naar kijken hoe het met de deuren zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
deirdre, niet vergeten dus want het zal lastig zijn als de deuren niet meer open willen.
Hoe dan ook een hoop werk dus heel veel succes ermee.
Je kunt rustig een houtenvloer leggen over plavuizen. Maar dan kan je de vloerverwarming niet meer aanzetten. Het is zinloos en zal ook niet echt goed zijn voor je houtenvloer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De andere antwoorden te hebben gelezen heb ik toch ergens mijn twijfels.
Indien de ondergrond, onder de vloer met vloerverwarming
,voldoende is geisoleerd en je daar weinig warmte verliest, dan heb je natuurlijk warmte nodig om je houten vloer op themperatuur te krijgen en tehouden.
Maar een betonnen vloer met plavuizen is ook zo maar niet warm.
Op de vloerverwarming zit een thermostaat, die slaat af, als de ruimte tussen de plavuizenvloer en de houten vloer op themperatuur is gekomen.
Eigenlijk het zelfde als de plavuizen vloer.
Dus heb je een warme houten vloer, dus werkt je vloerverwarming.
De thermostaat zal eerder afslaan met de houten vloer er boven, hierdoor zal je niet eens zo veel warmte verliezen, misschien moet je de themostaat wat hoger zetten.
Een ander probleem is het uitzetten en krimpen van hout door verwarmen en afkoelen.
Wil je een mooi aangesloten vloer, zoals bij laminaat, dan kan je het wel vergeten.
Wij hebben een houten vloer op de plavuizen gelegd en bij de houtkachel waar de houten vloer erg warm wordt, daar hebben we wat kiertjes gekregen.
Vind je dat niet erg, sommige vinden dat juist mooi, dan lijkt het me geen probleem.
De plavuizen er eerst uitbreken heeft geen enkele zin, want het blijft gewoon een betonnen vloer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh ik moet nog heel wat studie hiervan maken, zie ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
elpollo, indien er geen apparte thermostaat op de vloerverwarming zit, ga je inderdaad problemen krijgen, kan je er geen thermostaat knop tussen zetten.
Ja dat kan heel gemakkelijk. Nou neem ik wel aan dat je de vloerverwarming niet meer gebruikt als die houten vloer er ligt? Want onder een houten vloer hoort geen vloerverwarming, die isoleerd uitstekend. Leg wel een goede geluidsdempende ondervloer op de plavuizen.