Is mijn aardlekschakelaar te gevoelig?

Via mijn aardlekschakelaar lopen alle groepen van het huis. Dus ook van de 'natte' ruimten zoals de badkamer en de ruimte waarin wasmachine/droger staan. Regelmatig doet de aardlek zijn 'werk' als er een lekstroompje wordt geconstateerd: het hele huis donker! Ik weet dat deze schakelaar de veiligheid in huis waarborgt, maar zo'n mini-lekstroompje vanuit de 'natte-ruimte' is niet echt gevaarlijk, en..., haast niet te voorkomen met die machine's. Bestaat er een aardlekschakelaar met een minder gevoelig 'temperament'....?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Interieur
3.1K

Het beste antwoord

Aardlekschakelaars zijn er in diverse sterkten. Ik kan je niet adviseren welke te gebruiken. Dat zal je toch even een electricien moeten vragen.

Wij hebben het hele huis opnieuw gestuct, maar niet alle electra opnieuw gedaan. Bij ons sloeg ook continue de stroom er af. Dus een zwaardere schakelaar er op zo land de muren niet goed droog waren.

Je geeft aan dat kleine lekstroompjes niet te vermijden zijn. Dat is niet helemaal waar. Je aardlek slaat pas uit bij grotere lekstromen. om precies te zijn: Op het moment dat er buiten je normale systeem een stroom gaat lopen die gevaalijk kan worden voor je hart (Rond de 15 ampere staat me bij). Het is voor jouw veiligheid. Als er standaard dat soort lekstromen optreden moet je een electricien (Of zelf met een strommeter) uit laten zoeken waar die lekken zich voordoen, en de stopcontacten / schakelaars vervangen

Toegevoegd na 17 minuten:
hm.. 15mA natuurlijk..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

het is zeer aan te bevelen om de natte groep op een eigen groep te zetten, dan weet je bij een storing precies waar je moet zoeken en de rest van je huis zit dan niet in het donker.
Vooral oudere wasmachines die gaan roesten krijgen lekstroom, vervangen is dan het beste en het meest veilige.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2 aardlekschakelaars denk ik dat ed bedoelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kun je niet voor de aardlekschakelaar de boel in twee gedeelten splitsen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je kan zelfs een aardlekschakelaar krijgen waar je de wasmachine op zet.
Als deze lichter is dan de hoofd aardlekschakelaar zal het prima werken zonder dat je hele huis in het donker zit,
maar je moet je wel afvragen waarom de aardlek er steeds uit gaat, dat kan je zo maar niet negeren!
Bijna altijd is het een roestige wasmachine (eigen ervaring) of een roestige diepvriezer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik het me goed herinner zijn de moderne automatische schakelkasten zowel een zekering al aardlek tegelijk.
maar het is mijn vak niet, dus ik weet het niet zeker, zal eens even gaan zoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het woord schakelkast moet zijn groepenkast, deze hebben 1 of meerdere aardlekschakelaars.
per 2 of 3 groepen een aardlek. zo kan je meerdere aardlekschakelaars hebben, dan is een losse aardlekschakelaar waar de wasmachiene in gaat simpeler.