Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

Dat lukt je niet. De bovenste laag van de gipswand begint namelijk te scheuren als je de muur gaat behandelen met behangafweekmiddelen of een stoomapparaat, hoe voorzichtig je ook bent. Ik spreek uit eigen ervaring, heb het ook geprobeerd maar na een uurtje zweten en ergeren dat er weer een stuk gipsplaat mee kwam, toch besloten de oude platen te vervangen door nieuwe. Als je het behang wilt verwijderen om bijv. sierpleister aan te brengen is dit zowieso een verstandige keus ,dit wordt je dan ook aangeraden door de stucadoor.

Succes ermee!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Van stomen gaat de gipswand kapot, dus het behang eraf halen wordt monnikenwerk.
Beter kan je de gipsplaat helemaal vervangen of er een nieuwe gipswand tegenaan zetten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het behang goed vast zit, zoou ik er gewoon overheen behangen/stucen/verven.
Stomen. En dan heel voorzichtig afsteken ; nog liever er af trekken.

Toegevoegd na 51 seconden:
Wel voorzichtig stomen ; niet kledder en kleddernat (alleen het behang eigenlijk), en proberen de papierlaag op het gips niet te beschadigen. Het gaat wel, met moed en beleid, maar als het behang nog goed is, zou ik er gewoon overheen behangen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is geen makkelijke klus , maar met een stoomapperaat
te huur bij de bouwmarkt moet het lukken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om dit alles te voorkomen,is het noodzakelijk de gipsplaten eerst te behandelen met muurverf.Daarna behangen.
Wil je dan na een paar jaar het behang verwijderen ,dan gaat dit een heel stuk makkelijker.

Je zou de toplaag van het behang kunnen verwijderen,daarna met een schuurmachine de gipswand schuren.Het papier rolt door de bewegingen van de schuurzool een beetje op en zo blijft je wand vrijwel intact.
Zo doe ik het beroepsmatig ook.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon afstomen werkt nog altijd het beste, vind ik.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding