Om een kleine badkamer optisch groter te laten lijken de tegels in een witte ( lichte kleur ) of zwarte ( donkere tegels ) kleur kiezen ?

We hebben een kleine badkamer , en moeten nieuwe tegels kiezen , nu liggen er witte tegels in . Ze stellen ons voor om voor een zwarte vloer te gaan om dat , dat de badkamer optisch zou vergroten , klopt dit wel ? De rest douche, en meubel zou ook wit zijn... kortsamengevat , vergrotend effect dr donker ???

7 jaar geleden
in: Interieur
2.6K

Het beste antwoord

Licht en donker zijn relatieve begrippen. Als alles in je badkamer wittinten heeft, inclusief de vloer, dan is er nauwelijks contrast. Daardoor wordt het geheel van vloer, wanden, plafond en spullen juist onrustig omdat er geen 'basis' is. Ook is het dan moeilijker om diepte te zien en lijkt alles op gelijke afstand te staan. In een kleine ruimte is die afstand dus voor alles 'dichtbij'.

Door te werken met lichte en donkere materialen krijg je wel contrast en daardoor meer diepte-effect. Een donkere vloer geeft een rustige basis. Doordat wij donker associëren met schaduw en diepte, lijken donkere vloeren en lage meubels verder weg.

Op een donkere vloer komen witte meubels en accessoires juist wel naar voren, dus het kan afhankelijk zijn van de indeling van de badkamer of het dan wel of niet verstandig is om de vloer donker te kiezen.

Vergelijk de witte en zwart-witte badkamers in de link om zelf het effect te ervaren.
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Donkere kleuren laten dingen vaak kleiner lijken, dus als je iets groter wil laten lijken zul je dus witte/lichte kleuren moeten kiezen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inekez1
7 jaar geleden
De vraag gaat over de vloer, dat is niet te vergelijken met 'dingen' zoals meubels. Het werkt dan precies tegengesteld, in vergelijking met de donkere vloer gaan de lichte wanden juist groter lijken.