Kan schoolbordverf gemengd worden met een lichte kleur (creme)?

Mengen kan met alles zegt de verfexpertwinkel, maar is het ook handig met krijten als ik donker gekleurd krijt (groen, blauw, rood) gebruik?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Interieur
3.2K

Het beste antwoord

Je kunt wel een lichte kleur schoolbordverf (laten) mengen, maar daar zul je het krijt minder goed op zien. Ook gekleurd schoolbordkrijt geeft een lichte kleur, omdat de basis van een krijtje altijd wit is. Als daar een kleur aan wordt toegevoegd, hoe donker ook, blijft het altijd een pastel-kleur. Daarom is schoolbordkrijt altijd mooier op een donkere ondergrond.

Er bestaan ook andere soorten krijt, die wel fellere en donkere kleuren hebben. Krijt op oliebasis (oliepastel of wasco) is absoluut niet meer verwijderbaar en ook heel lastig later weer overschilderbaar.
Zachte softpastel krijt kun je wel gebruiken, maar die zijn erg poederachtig en veel zachter dan gewoon schoolbordkrijt. Niet geschikt om kinderen mee te laten krijten want in de kortste keren zit de hele vloer, meubels, kleding en alles onder het krijtpoeder. Sommige felle kleuren zijn erg lastig af- en uit te wassen.

Je kunt met schoolbordkrijt ook goed op karton of ruw papier tekenen. Neem een vel papier of karton in de kleur die je in schoolbordverf zou willen en probeer met het krijt uit wat het effect wordt.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Goed antwoord.
Ik ga op zoek naar karton/ruw papier - geen idee waar te zoeken in de kleur(en) die ik op het oog heb, maar met de tip ben ik blij. Bedankt!
Inekez1
7 jaar geleden
Met ruw papier bedoel ik 'niet superglad'. Gewoon goedkoop printerpapier of tekenpapier is prima om de kleur van het krijt te beoordelen.

Andere antwoorden (2)

in elke betere verfhandel kan men pigmenten kopen en die toevoegen om een andere kleur te krijgen omdat verf gemaakt wordt met pigmenten en een bindmiddel
7 jaar geleden
Je kunt witte verf kleuren met een beetje pigment.
Maar als je zwarte verf lichter wilt maken heb je 50 tot 100 keer zoveel lichte verf nodig om het verschil te zien.
Dat gaat dus niet werken.