De antieke kast van mijn moeder klemt. De laden zijn moeilijke open en dicht te krijgen. Hoe verhelp ik dit? Met boenwas oid?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Interieur
4.3K
Rieneke1
8 jaar geleden
Kaarsvet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zou eerst eens kijken naar de oorzaak voor je er wat aan gaat doen.
Hoe zit het met de luchtvochtigheid? Als je een CV hebt is het niet onwaarschijnlijk dat het de droogte is die het probleem veroorzaakt.
Zijn er geen basten of kieren in de kast gekomen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
i.d.d. kaarsvet
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
#3...kaarsvet!

Antwoorden (3)

Het allerbeste schaaf je de laden bij,dat moet makkelijk gaan,antieke kasten hebben altijd massieve laden,dus daar kan je wel wat aan rommelen,bij - geschaafd en dan wat olie of was er op,en ze schuiven weer als een tierelier.
SAucces
burgos
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
Talkpoeder en voorlopig niets bijschaven.
Bordensteker
8 jaar geleden
Je kunt niet bijschaven.
En afschaven is door het gebruik in de loop der jaren vanzelf al gebeurd.
burgos
8 jaar geleden
Bovenstaande reacties,? niets van waar,gewoon bij schaven,
In de loop van de jaren zijn ze juist gaan klemmen toch?
Zit 55 jaar in de meubels,en ja, als bij ons een kast de deur uit gaat en de lade klemt,schaven wij hem gewoon bij.
Informeer maar is bij een meubelmaker.
Bordensteker
8 jaar geleden
Okee, ik heb niet goed gelezen en ben door de boenwas-suggestie van VS op het verkeerde been gezet. Kaarsvet verhelpt stroef glijden maar niet echt klemmen.
burgos
8 jaar geleden
Juist
Kijk of de kast rechter gezet kan worden. Daarna talkpoeder op de glijders doen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vroeger werd er kaarsvet voor gebruikt.
Men wreef met een witte kaars over de houten randen die moesten glijden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Precies! Plus+
Bordensteker
8 jaar geleden
+
Ik kies als aspirant-kaarsvetveteveteraan onmiddellijk voor deze kaste.
En daarbij steek ik dan enkel mijn duim kaarsrecht omhoog!
Bordensteker
8 jaar geleden
Ik had de vraag slordig gelezen en mij nu alsnog achter burgos geschaard ... er is sprake van klemmen en niet stroef glijden.
burgos
8 jaar geleden
Dank, is egt de beste oplossing hoor,
Elke restaurateur maakt ze zo passend.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja klemmen kan alles zijn, mogelijk is de luchtvochtigheid waar de kast nu staat anders dan vroeger, ja dan moet je schaven.