hoe oud is dit kastje? En waar werd deze voor gebruikt?

Ik heb bij de kringloop winkel dit prachtige kastje gevonden maar ik vraag me af hoe oud dit kastje is en waar deze voor werd gebruikt, aangezien er ijzeren draag ringen aan de zijkant zitten.
Ik hoop dat iemand mij meer kan vertellen.

Toegevoegd na 21 minuten:
er lijken hele oude spijkers in te zitten en ook de ringen lijken erg oud.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Interieur
1.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat is de maat ongeveer?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoogte 58 cm
Breedte 70 cm
Diepte 36 cm

Het beste antwoord

Gezien de decoratie is het een kastje van rond 1910, 1920 ( neo renaissance) en zo te zien in vrij slechte staat, het hout lijkt uitgeloogd. Een flinke dot donkere antiekboenwas zal wonderen verrichten, dat wordt poetsen. Met een borstel of lapje opzetten en daarna uitwrijven , uiteindelijk met een zachte doek opwrijven. Meermalen herhalen. Vind je dat eng, probeer het dan op een onopvallend plekje , bijvoorbeeld onder het kastje. Daar wonen geen mensen....
Het is in elk geval helemaal verbouwd tot een klepkastje en dat is gezien het model beslist niet 19e eeuws of ouder. Zo te zien is het wel mooi gestoken hout en dus als zodanig fraai en de moeite waard om het mooi op te knappen. Niet lakken of zo, het hout voeden met was.
Kijk eens naar de houtverbindingen: zie je zwaluwstaarten, dan is het sowieso een duur kistje geweest, is het gewoon recht op elkaar gezet, dan is het van goedkopere uitvoering. Is de achter kant van heel ordinair gewoon ( liefst eiken)hout, ruw geschaafd: goed zo, dat wijst vreemd genoeg op een serieus oud kistje, maar duurder wordt het er niet van. Zit er bijvoorbeeld hardboard achter gespijkerd, dan mag je concluderen dat het kastje is samengesteld uit twee of meer oudere kastjes, helemaal niet vreemd in de zg antiekwereld .Die ringen opzij suggereren een geldkist, typisch voor 1910, 1920 en voor een dekenkist zijn de poten wat hoog ( hoewel, die zijn er wel). Kortom, leuk kastje/kistje met een doorleefde geschiedenis waar je best zuinig op mag zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het lijkt op een soort dekenkist waar vroeger de dekens in bewaard werden.
In de jaren 70 waren deze kisten erg in de mode,die werden nagemaakt van kisten die 200 honderd jaar en ouder waren.
Wij maakten deze kisten ook van af 1960,en deze kist is ook rond die tijd geproduceerd.
De ringen aan de zijkant zitten er voor de sier op,het is een harstikke leuk kastje
een buiten kansje,alleen de waarde is gering,als je zo,n kastje ergens koopt is dat meestal al beoordeeld op de waarde,dus een grote klapper zit er meestal niet in.
Maar wat doet er dat toe, je heb een leuk kastje gekocht.

Toegevoegd na 18 minuten:
Die spijkers, dat was een methoden om het erg oud te laten lijken.
burgos
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dank je voor je reactie. Door de spijkers bovenin het kastje, en doordat de draagringen aardige imperfecties tonen, evenals de bevestiging van draagringen aan de binnenkant, lijkt het me toch dat deze ouder is?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dekenkisten waren toch wel groter en stonden niet zo vaak op pootjes? Ik ken in ieder geval alleen dekenkisten die van boven opengaan en plat op de grond staan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Burgos zegt dan ook, dat het een"soort" dekenkist is!
burgos
10 jaar geleden
Inderdaad een soort dekenkist,dit kastje is in iedergeval bedoeld om iets in op te bergen.
ronron1212
10 jaar geleden
Maar het is geen dekenkist die gingen aan de bovenkant open.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tja hoezo een SOORT dekenkist? Omdat je het woord soort gebruikt mag je dan ook van alles aanduiden? Net wat Ronron en ik al zeiden: een dekenkist gaat van boven op, als er dan een klep aan de voorkant zit is het niet een soort dekenkist.
Mogelijk is het gemaakt om audio apparatuur in te plaatsen en boven op zou een T. V. kunnen staan.