Hoe weet ik wanneer een matras aan vervanging toe is?

Ik heb een matras van natuurlatex dat op een houten lattenbodem ligt. Mijn matras is ruim tien jaar oud.

Op een gegeven moment moet een matras worden vervangen omdat de kwaliteit teveel achteruit is gegaan. Die achteruitgang in kwaliteit is echter een zodanig traag proces dat ik er niets van merk.

Mijn vraag is nu:
Is er een objectieve manier om te zien of mijn matras al aan vervanging toe is, of zit er niets anders op dan uit te gaan van de gemiddelde levensduur van dit type matras?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het vervelende met dat matrassenverhaal is dat de meeste tips komen vanuit bronnen die er baat bij hebben dat mensen nieuwe matrassen kopen. Hoe lang een matras meegaat hangt echter van vele factoren af. Ten eerste is er inderdaad de kwaliteit : in doorsnee zal een goeie matras van bv. latex langer meegaan dan een goedkope schuimmatras (die soms al na 2 jaar begint door te zakken). Ten tweede het onderhoud. Gebruikte je bv. een matrasbeschermer, dan is de kans dat je matras een broeihaard is voor de huisstofmijt, veel geringer. Alleszins als je de matrasbeschermer geregeld wast op hoge temperatuur (min. 60°). Het is natuurlijk nooit zeker of een bron helemaal objectief is (sommige zogenaamd "objectieve bronnen" worden stiekem gesubsidieerd door winstgevende bedrijven etc.), maar deze link geeft toch een beetje uitleg die denk ik wel nuttig is. http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/110355-het-onderhoud-van-een-matras.html Als een matras niet doorzakt of andere duidelijke gebreken vertoont is het soms moeilijk vast te stellen of ze nog intact is. Ik zou dan overwegen om te bekijken hoe de matras behandeld werd en op basis daarvan beslissen of je er een nieuwe nodig hebt of niet.

Na ruim tien jaar is je matras inderdaad aan vervanging toe. Dit komt omdat o.a. de vering niet meer optimaal zijn. Je kan aan velen dingen zien dat je matras aan vervang toe is. Test bijvoorbeeld eens de vering, veert het überhaupt nog wel? Een matras kan ook aan vervanging toe zijn terwijl je dat helemaal niet kunt zien met het oog. In de loop der jaren is jouw matras ook smerig geworden, en de hygiëne is dus niet meer helemaal aanwezig. Je kunt dit vaak niet zien, maar heeft wel degelijk invloed op de kwaliteit van slapen. 10 jaar is natuurlijk een standaard, en hier zijn grote afwijkingen in. Als jij een kwalitief goede matras hebt gekocht, hij er nog goed uitziet en je nog goed slaapt, zou ik hem lekker nog een paar jaar laten liggen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100