Woning opleveren - Hoe is het met het muurbehang?

Beste lezers,
Omdat ik buitenlander ben en voor het eerst een woning in Nederland huur, weet ik nog niet hoe alles werkt en loopt. Dus daarom deze misschien domme vraag:
Ik moet verhuizen en zeg dan natuurlijk mijn huidige woning op. Echter heb ik een gedeelte van het muurbehang geverfd. Omdat het moeilijk te beschrijven is, heb ik een foto gemaakt:
http://img254.imageshack.us/img254/5185/dsci0020t.jpg

Het behang was er al toen ik ben ingetrokken. Moet ik de verf nu verwijderen? En zo ja moet het dan wit zijn? Want het behang is volgens mij niet wit maar een soort van geel (hangt er waarschijnlijk al langer...) En als je het behang dan opnieuw schildert valt het meteen op omdat de andere muren binnen deze kamer nog steeds zo'n geel hebben. Dus in principe moest ik dan de hele kamer schilderen en dat vind ik wel een beetje overdreven. Vooral is het muurbehang ook niet overal heel, zoals hier te zien:
http://img51.imageshack.us/img51/7268/dsci0021r.jpg

Dat was al van tevoren zo. Toen ik ben ingetrokken was er ook niemand om een opnamestaat of zo iets te maken.

Mijn eigenlijke vraag:
Is hiermee iemand bekend of was er al iemand in zo'n gelijke situatie die mij misschien kan helpen?

Bedankt jullie allemaal voor een antwoord :-)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Interieur
19.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is altijd verstandig foto's te maken van de stand waarin de woning is op het moment dat je er in komt.
Vooral van kleine gebreken, zodat je kan bewijzen dat bepaalde dingen al zo waren.
(een tip voor je volgende woning) Verder prima zo, verven is voor de nieuwe bewoners.

Antwoorden (6)

Meestal is het zo dat je de woning netjes moet opleveren. dat betekent in de oude staat. Jij hebt de woning geaccepteerd in deze staat maar normaal zul je alles in een kamer ook dus muren in het wit moeten opleveren. Je kunt even met de woningbouw bellen om te vragen hoe hun de oplevering doen. Dan weet je meteen wat je moet doen en wat niet. Anders krijg je meschien een rekening als hun het moeten opknappen.
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
o nou hij ziet het dan wel he ik heb daar echt andere ervaring mee.
Hoe jij je huurhuis moet achterlaten verschilt per huurder, daar kunnen wij geen informatie over geven. Ik heb eens een huurwoning achtergelaten waar we het geverfde behang niet hoefden te verwijderen maar waar wel de vloeren vrij van vloerbedekking moesten zijn.

Vraag het dus je verhuurder in principe hoef je aan muren vaak niets te doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat de vloerbedekking moet worden verwijdert is mij bekend.
Mijn verhuurder zei dat ze moeten kijken wat moet gebeuren. Ik heb toen een mail geschreven en vroeg in principe hetzelfde als hier maar ik kreeg er geen antwoord op. Ik heb ook in een kamer zonder muurbehang gewoon muurbehang opgezet en dat mag volgens hun gewoon blijven zitten. Dat vind ik dan wer wel irritant, maar goed. Bedankt voor je reactie!
Als het goed is komt er eerst een verhuurmakelaar of een opzichter langs voor een voorinspectie. Dan wordt er gekeken in welke staat de woning is en wat jij als oude huurder nog moet doen of wat je nie hoeft te doen. Vaak is het zo dat je wanden "behang klaar" moeten zijn. Dit betekent dat de wanden glad moeten zijn, alle schroeven en haakjes verwijderd en alle grote gaten dicht gemaakt.

Zoals jouw muur er nu uit ziet zou ik zeggen dat dat gewoon geaccepteerd wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een huurwoning opleveren betekent dat je de woning "kaal" moet opleveren.
het tapijt moet er uit,als je schrootjes (hout) aan het plafond hebt, dan moeten die er wel af.

een eventueel gesloopte muur moet vaak weer er in .

je hoeft niet de muren te verven.

het moet er netjes uitzien, maar je hoeft niet het behang er af te halen.

Toegevoegd na 2 minuten:
de volgende huurder zal de woning opnieuw behangen/ verven naar zijn/haar eigen smaak.

Toegevoegd na 4 minuten:
aanvulling:
wat je wel moet doen is gaatjes (van spijkers als je iets ophangt) de gaatjes moeten dicht... dat wel, belangrijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel voor jouw reactie :-) Tapijt moet er uit dat weet ik en is ook geen probleem. Muren heb ik niet gesloopt.
Het ziet er wel netjes uit maar volgens mij heeft er iedereen een andere mening over. Ik ging er ook van uit dat de volgende huurder zelf kan bepalen of hij het wel wil houden of niet. Dus hij mag dan zelf schilderen als het niet bevalt. Gaatjes ga ik zeker weer dicht doen, dat heeft de vorige huurder ook gedaan (min of meer...) en dat vind ik ook geen probleem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
prima lasco, dan moet het goed komen !
voor zover ik weet staat er in je huurcontract hoe je het moet opleveren.

Bij mijn oma bijvoorbeeld, moet alle behang van de muren, en vloerbedekking eruit. Kaal opleveren dus.

Maar bij mijn broer, mag alles blijven zoals het is, zo lang het er maar goed uitziet. Maar er zijn wat uitzonderingen, bijvoorbeeld een knal paarse muur is niet oke!

Bij ons, moet het in oorspronkelijke staat worden opgeleverd, dus zoals wij het huis gekregen hebben. Wij hebben behang er er zat latex op de muur. We hebben aan de verhuurder gevraagd of het behang eraf moet. Maar hij heeft gezegd dat dit van de staat van het behang af hangt. (ik rook dus helaas, dat word verven haha)

Kijk je huurcontract dus na, daar moet het in staan.
11 jaar geleden
je moet de woning kaal opleveren. oftewel zonder spullen.
welke soort behang je hebt maakt niet uit zolang het behangen is. de volgende bewoner doet er vaak nieuw behang over.

muren mogen bv niet zwart geverfd zijn zonder behang. omdat je over die kleur nauwelijks heen komt. soms geldt dat ook voor het hout naast je ramen etc.