Uit welk jaar komt deze kast ?

Heeft iemand een idee uit welk jaar deze kast komt en hoeveel restauratie zou kunnen kosten?
De kast is in slechte staat.

M.v.g.

Toegevoegd na 2 minuten:
De afmetingen van de kast zijn 140x100x44 cm

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Interieur
1.6K

Antwoorden (2)

Als het een volledige eiken kast is met gepinde hechtingen en eventueel ivoren sleutelgat versiering ,is het de moeite om ze laten te restaureren ! Anders is het ze volgens mij niet meer waard ........tenzij je het zelf zou kunnen !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste Marie Albert, Er is een mogelijkheid dat ik hem samen met mijn vader ga verbeteren (die is timmerman (geweest)). Of de kast volledig van eiken is weet ik niet. ivoor beslag lijkt er alleen in het deurtje van de secretaire te zitten. De kast is in elkaar gezet met spijkers. Ik heb nog een detail foto toegevoegd. Eigenlijk vind ik de ladekast erg mooi. Als het niet in de duizenden euro’s gaat lopen wil ik hem best laten restaureren maar ik heb werkelijk geen idee van wat dat moet gaan kosten. Voor mij is een mooie kast best wat waard. Verder ben ik gewoon benieuwd wat voor jaar hij komt. Of zijn daar meer details voor nodig?
Het is op foto's moeilijk te zeggen hoe oud dat kastje is. Het model is vrij apart en (zeker als je hem zelf mooi vind) de moeite waard om te restaureren. Wil je dat het kastje zijn eventuele waarde behoud, laat het dan door een erkende restaurateur doen. (een timmerman is geen meubelmaker, laat staan restaurateur..). De prijs is moeilijk te zeggen omdat ik zo niet kan zien in wat voor staat het kastje verkeerd, waarschijnlijk zit er speling in de rug en misschien moet het kastje opnieuw gelijmd worden..
De waarde van een oud/antiek meubelstuk is vaak afhankelijk van wat een liefhebber er voor over heeft. Reken jezelf niet rijk maar kijk wat het voor jou waard is om het te restaureren en in originele staat terug te brengen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank ook voor het antwoord !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Toch maar even verder met de informatie. Twee weken geleden heb ik de kast van 100 jaar stof ontdaan en heb er een beetje over nagedacht. Het volgende moet er volgens mij aan gebeuren: - kast is niet stevig en moet algeheel verstevigd worden. Het lijkt dat sommige onderdelen (latten waar lades overheen glijden) er nieuw inzitten en niet goed afsteunen op de sterke delen van de kast.
- in de zijkant zit een scheur, de achterkant is verzakt, de bovenkant is meeverzakt met de achterkant.
- lades zijn gedeeltelijk kapot. De latten / deel van zijkant waarop hij glijd zijn gedeeltelijk afgebroken. Ook zijn de onderkanten van de lades niet meer passend.
- er ontbreekt een scharnier van de secretaire en ook van het extra klepje van de geld lade in de secretaire (denk dat ze deze ooit hebben opengebroken :-))
- een slot is niet meer gemonteerd (los). Het afdekplaatje van de bovenste lade ontbreekt. Ja ik ben geen restaurateur (maar wel een engineer) dus ik weet niet hoe lang het gaat duren om hem gedeeltelijk te verbeteren maar als ik mezelf bedenk dat een restaurateur minimaal 50 euro per uur moet kosten dan word ik een beetje bang :-). Groetjes Patricia
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klinkt als een standaard restauratie. Schat dat afgaande op de informatie de kast zo rond 1920-1930 gemaakt is. Restauratie zal zo'n uurtje of 10 duren (ruwe schatting want vaak kom je nog wel het één en ander tegen) en zal tussen de 800 en 1000 euro gaat kosten.. De verkoopwaarde (gerestaureerd) is ongeveer gelijk, mits je de juiste koper treft... Of het kastje dat waard is ligt aan jou. Vaak telt de sentimentele waarde zwaarder dan de verkoopwaarde...
burgos
9 jaar geleden
Meubels, hoe oud ook,zijn tegenwoordig niks meer waard.
Is geen vraag meer naar.Net zo als klokken,perzen,het moet wel top kwaliteit zijn wil je nog wat geld vangen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor de antwoorden. Erg nuttig. Ik wil hem zelf houden de kast. Een nieuw meubel is ook gewoon best duur en deze vind ik dus echt mooi :-). Restaureren is voor mij nog best een optie. Groetjes