waarom moet erbij een bromeliaplant altijd water tussen de bladeren staan?

altijd als ik zo'n kamerplant krijg of koop hoor ik "giet het water tussen de baderen, de bloemkoker moet altijd vol zijn".

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Interieur

Het beste antwoord

Bromelia's en veel soorten orchideeën zijn epyfieten, dat wil zeggen, dat ze op bomen groeien niet ten koste van de boom, zoals de parasieten.
Hun wortels zijn vooral bedoeld om houvast te hebben op en tussen het schors van de boom, de bloemkoker en tussen de bladeren zijn zo aangepast dat ze op die manier vocht en voeding kunnen opnemen, er zijn zelfs soorten die helemaal geen wortels meer hebben en alleen met hun bladeren vocht en voedsel opnemen.
Deze planten zijn gewend te groeien in tropische regenwouden waar het vrijwel elke dag regent, dus waar er altijd water in de kokers en bladeren staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je moet inderdaad water geven in het hart van de plant. Daar zitten specialen schubjes en zo om het water te absorberen.

Je schrijft dat je 'altijd' als je zo'n plant koopt etc. Geef je ze veel weg of gaan ze steeds dood? Misschien toch eens de tips opvolgen? :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is belangrijk bij de aanschaf van planten te kijken naar waar en hoe is oorspronkelijk groeien en dit zo veel mogelijk na te bootsen in je huiskamer. Dat betekent in de praktijk dat je niet alle soorten planten maar lukraak bij elkaar kunt zetten in dezelfde ruimte en verwachten dat ze het allemaal naar hun zin zouden hebben en goed groeien. In de natuur zie ik je ook niet gauw ijsberen tussen de kamelen lopen. De een zal het te koud hebben of de ander te warm. Zo is het ook met planten.
Als je een beetje oplet is er in dezelfde kamer wel veel mogelijk bijvoorbeeld met plantren die veel licht willen voor het raam aan de zonkant en die veel schaduw willen hebben aan de donkere kant.
Met temparatuur en vocht kun je wat minder schipperen wat dat zal over de hele ruimte doorgaans min of meer hetzelfde zijn. En ja je raad het al in het geval van de bromelia, het water komt van boven. De hertshoorn die niet van water houd heeft dit opgelost door in de oksel van een boomtak te groeien en die moet dus weer geen direct water op de bladeren hebben.
Zo kijk je dan naar de panten en je woning of ruimte waar ze moeten komen. Belangrijke zaken zijn resp. licht temparatuur, relatieve luchtvochtigheid, grondsoort en bemesting (*eventueel plaag gevoeligheid) En vooral de mogelijke toleranties. Dat alles bijelkaar zal een goede keuze garanderen en er voor zorgen dat je veel plezier van je planten hebt en ze lang meegaan en zelfs nakomelingen kunnen voortbrengen.