Met HG_Roestoplosser.
Een goede en goedkope roestoplosser wordt geleverd door HG. Deze is bij vrijwel elke DHZ-zaak of drogist te krijgen. HG roestoplosser kost slechts rond de 7 Euro per halve liter. Dit is pure roestomvormer zonder primer-achtige toevoegingen. Mede daardoor is de prijs veel lager dan die van Noverox en soortgelijke middeltjes die in kleine 100 ml flesjes al ongeveer evenveel kosten als deze halve literfles. Het toepassingsgebied van deze middelen is echter niet hetzelfde.
Alle roestomvormers werken voor zover ik weet op ongeveer dezelfde wijze. Het hoofdbestanddeel van HG roestoplosser is fosforzuur (Let op: Bijtend, handschoenen gebruiken!). Je kunt de roestoplosser onverdund met de kwast opbrengen. Daarna moet je het met water goed naspoelen. Zie de gebruiksaanwijzing op de fles.
HG roestoplosser is goed te gebruiken als anti-roest bewerking bij het herstellen van licht tot matig aangeroeste carroseriedelen. N.B. Als er eenmaal roestgaten, hoe klein dan ook, in de te behandelen delen zitten dan werkt geen enkele roestomvormer meer. In die gevallen moet er echt eerst gelast worden!
De eerste bewerking is het grondig schuren van het te behandelen deel. Dat kan met behulp van een schuurapparaat of door middel van een roterende staalborstel in de boormachine of op de haakse slijper. Met name de laatste methode werkt erg goed en supersnel. Pas echter op, als het plaatwerk al redelijk dun is gaat een staalborstel er vrij gemakkelijk doorheen! Na het schuren is alle zichtbare roest verwijderd. Het is in de praktijk echter onmogelijk om roest voor de volle 100 procent weg te schuren. Er zullen altijd restanten achterblijven. Bovendien begint het roestproces direct na het schuren weer opnieuw.

Verwar de HG roestoplosser niet met de spray roestvlekken verwijderaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Schuur hem eerst met een stalen schuur spons,en dan goed in de kachel zwart zetten.
Kachel zwart is nog steeds te koop, je moet alleen even rond neuzen.
Bij de dhz,of even op internet kijken.
Succes

Toegevoegd na 4 uur:
Ik heb een merk kachel poets gevonden.
Zebraline..
burgos
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ het geeft wel af, dus niet altijd een optie.
burgos
10 jaar geleden
Als je het goed uit poetst niet hoor.
Ivana
10 jaar geleden
Gebruik het nog steeds voor mijn kachel en kachelscherm. Verkrijgbaar bij een goede drogist. (Zebraline of Eclair noir)
Gewoon in je tuin zetten en met een komborstel op de boormachine of met een haakse slijper met zo'n ronde staalborstel verwijderen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als de roest niet diep is ingevreten gewooon opstoken,vervolgens af laten koelen tot lauwarm ,dan poetsen met kachelpoets ,uitpoesten en opnieuw opstoken.