Hoeveel kost een zolder ombouwen tot een slaapkamer?

Hey,

Omdat het nieuw huis die we huren wat klein is hebben we besloten om van de zolder een slaapkamer te maken.
De zolder is niet VOLLEDIG isolatie-dicht, ik hoor de wind tussen de isolatie door en 't is er ook wel redelijk koud.

Nu is mijn vraag, hoeveel zou het kosten om de zolder helemaal om te bouwen tot een degelijke slaapkamer?
Zoals je ziet op de foto's moet er nog vloer gelegd worden (met linoleum ofzo), en dan ook nog gyproc of gipsplaten geplaatst worden, en natuurlijk ook wat meer isoleren.
Aan de kant waar de boiler staat moet ook een afscheiding komen met een deur (zoals het lijkt op een apart kamertje voor de boiler enzo.
Natuurlijk moeten ook wat vakmannen ingehuurd worden om alles te plaatsen, maar m'n nonkel is electricien dus die valt al weg in de kosten (voor elektriciteitsaansluiting, distributie want er moet ook een flatscreen tv komen)

Ik dacht aan 10.000 euro maar m'n broer zei dat het maar rond de 3000 euro zou kosten (met meubels erin)

Dusja, ik ben beniewd:p

Toegevoegd na 4 minuten:
foto's:

http://i50.tinypic.com/2zdxfn6.jpg
http://i45.tinypic.com/21d0lyx.jpg

Oh ja, er moet ook een velux raam komen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Interieur
4.1K
bamibal
11 jaar geleden
Plaats je klus eens op Werkspot, dan krijg je na verloop van tijd verschillende vrijblijvende offertes.
Uiteraard kun je pas echt zeggen wat het gaat kosten als er iemand ter plekke komt kijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3000 inclusief nieuwe meubelen, vloer, isolatie en muren gaat echt niet lukken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Pelle, dan kost het 3000€ voor vloer en meubelen? :p (meubelen: burea en bed)

Antwoorden (2)

Ik denk het niet dat je uberhaupt mag verbouwen hoor. Aangezien een huurwoning is mag niet zomaar iest aanpassen laat staan verbouwen. Eerst moet je je huurovereenkomst inkijken of dat mag en/of je huurbaas bellen en vragen daarover. 9 van de 10 keer mag je helemaal nix aan je huurhuis aanpassen dus ik denk dat je feestje.niet doorgaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weten we ook hoor, maar onze huisbazin is een heel lieve mevrouw en ik denk dat ze het zeker zou appreciëren als we daar wa moois van maken.
Antoni
11 jaar geleden
GregroyS, ik zou er toch een paar afspraken op papier over (laten) vastleggen. Misschien wil ze wel (een deel van) de verbouwing betalen. Uiteindelijk is deze verbouwing in háár voordeel, want zij blijft eigenaar van de woning.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9 van de 10x gaat niet op. Als je huurt via een verhuurorganisatie mag je tegenwoordig heel erg veel doen. Als je er uit gaat wordt bepaald of het waardevermeerdering of vermindering was. Wij hebben het halve huis al ondersteboven gekeerd zowat. Geen probleem.
Allereerst is het niet verstandig om €10 000,- in een huurhuis te investeren. Yenzij je het huis later kan kopen, is het weggegooid geld! Je moet dus iets maken dat temporeel definitief is. Die zilverkleurige isolatie moet je even naaddicht maken met zilverkleuwig radiatortape. Helaas geef je het oppervlak van de vloer en de wanden er niet bij! Kost een paar tientjes. Na dit gedaan te hebben, de zaak uitrachelen en gipsplaat er tegenaan. Die kopse metselwand gewoon een voorzetwandje plaatsen, ben je wat rachels kwijt en gipsplaat of nog goedkoper: hardboard en behangen. Haal je later zo weer weg!

Meeste moeite gaat zitten in de plek waar die ketel staat. Zo kan die er gewoon blijven staan maar als het een slaapkamer wordt, voldoet het niet aan de eisen. Hier ook met stijl -en regelwerk met stucplaten gaan werken. Gipsplaat zelf heeft een brandwerendheid van 30 minuten (oftewel b30), als je dat aan beide kanten doet, voldoe je aan de regels. Met de afwerking kan je alle kanten op, echter er moet wel een deur in de afgsloten ruimte van de ketel, verder doen (2e hands) gordijnen het ook heel goed (gewoon tegen een kale muur voor het zicht).

Je kan beter naar je broer luisteren alhoewel die er ook nog zeer ruim over denkt. Lijkt mij meer de helft en dan hebt ge sanderendaags ook nog över veur un pint!

Toegevoegd na 1 uur:
Nu er ook nog een Velux inmoet verandert dat natuurlijk wel het e.e.a. aan kosten. Nu breek je door naar buiten en afgezien dat raam op zich is het waterdicht afwerken nog een aardige prijzige klus. Als je dit nog nooit zelf gedaan hebt, raad ik je aan om iemand met ervaring. Wat de prijzen zijn in zwart Belgenland weet ik niet. Beetje handige klusser moet dat in een middag kunnen klaren!

Toegevoegd na 1 uur:
Nu er ook nog een Velux inmoet verandert dat natuurlijk wel het e.e.a. aan kosten. Nu breek je door naar buiten en afgezien dat raam op zich is het waterdicht afwerken nog een aardige prijzige klus. Als je dit nog nooit zelf gedaan hebt, raad ik je aan om iemand met ervaring te vragen. Wat de prijzen zijn in zwart Belgenland weet ik niet. Beetje handige klusser moet dat in een middag kunnen klaren!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ als ik naar die ketels kijken dan zie ik een open systeem, daarvoor moet ergens een luchtaanvoer zijn.
Sowieso ziet het er ouder uit, tijd voor een HR-ketel?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het huis is in 2000 gebouwd dus das toch nog nie ZO oud. Jah idd er is een luchtaanvoer aanwezig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Freek als je nog minstens 10 jaar in dat huis wil wonen is het geen weggegooid geld, wij hebben een nieuwe keuken aangelegd en ook de zolder aangepakt. Als je in een koophuis een nieuwe keuken zet is daar van de waarde na 10 jaar ook niets meer van over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad Pelle, we wonen hier sinds maart en het huurcontract is voor 9 jaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eerst vooraf: de meubels heb ik niet meegerekend! Een nieuwe keuken plaatsen telt niet mee qua verkoopprijs huis want dat is een kwestie van smaak en een huis zonder keuken kan je sowieso niet verkopen. Met een slaapkamer is het wat anders! Een extra slaapkamer draagt wel degelijk bij aan een meerwaarde van je huis. In dit geval voor verhuurder! Ik zou wel een afspraak maken met verhuurder om de bouwfysische zaken (isolatie o.a.) voor haar rekening te laten nemen en voor de helft de fysieke bouw van scheidingswanden. De rest is cosmetisch en volgt de smaak van vraagsteller; dat is uiteraard geheel voor EIGEN rekening!
Ivana
11 jaar geleden
Volgens mij moet de opgang naar de zolder ook worden veranderd of verbreed i.v.m. brandgevaar en ontsnappingskans. Dit zal door de brandweer moeten worden goedgekeurd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Was da nu ik kan toch ook even goed nu op zolder slapen zonder dat er wat verandert wordt? en dan moet de ontsnappingskans niet verkleint worden?:p
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan altijd, maar jij vroeg naar een ECHTE slaapkamer. Je kan er gerust een bed inzetten en een kast etc. Echter het huis mag niet verhuurd of verkocht worden met die "extra" slaapkamer. Ik heb het zo in de gauwigheid niet gezien, maar als het gaat om een vliezotrap, dan zal deze vervangen moeten worden. Goedkoopste oplossing: zilveren isolatie goed afplakken en overal doeken spannen. Kan best heel gezellig worden!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Freek, je spreekt jezelf tegen. Eerst zeg je dat je nooit zoveel moet investeren in een huurhuis en daarna is een zolder opeens waardevermeerderend voor de verhuurder? Waarom mag je zelf niet fijn wonen in een huurhuis? Als je veel mensen hebt is het toch fijn om iemand op zolder te leggen? Verder zijn hier huurhuizen die echt met een slaapkamer meer worden verhuurd als de zolder verbouwd wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pelle: je moet gewoon eens GOED lezen voordat je respons geeft: waardevermeerderend in financiële zin (voor verhuurder, dus als huurder schiet je er weinig mee op!).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij leest ook niet, er staat gewoon dat het waardevermeerderend is voor de verhuurder. Jij zegt dat je nooit zoveel geld in een huurhuis moet steken, dat is onzin, wij wonen hier waarschijnlijk nog wel 30 jaar, en we wonen er al 11 en ik woon liever naar mijn zin. Kopen kunnen wij niet in deze buurt, we zouden 2,5x onze huur betalen voor een vergelijkbaar huis. Ik zeg alleen dat je in een koophuis ook je geld niet terugziet wat je er in geinvesteerd hebt "Allereerst is het niet verstandig om €10 000,- in een huurhuis te investeren. Yenzij je het huis later kan kopen, is het weggegooid geld! Je moet dus iets maken dat temporeel definitief is" Het is GEEN weggegooid geld, mits je er niet volgend jaar uittrekt natuurlijk. Een paar muren op zolder is het geld niet en daar wordt de verhuurder geen steek rijker van zolang jij er wel blijft wonen maar JIJ kan er vreselijke veel gelukkiger van worden door het wel te doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nog twee vraagjes, we hebben nu al dampscherm opgehangen over heel de zolder, en dan komen er ook gyproc platen op. Maar door die boiler, kan ik als ik er slaap geen co-vergiftiging kunnen krijgen, zou een co-alarm daarvoor "legaal" zijn om in te slapen? Enneh, in de zomer, wordt het snikheet in een zolder of is dat betrekkelijk?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Over de zolder in de zomer. De zolder is dus wel geïsoleerd met isolatiewol enzo. Ons dak is niet zwart wat ook al een verschil maakt en dan bovenop het dampscherm komen witte gyprocplaten. Zou dit degelijk zijn om in te slapen in de zomer als het buiten ongeveer 30°C is overdag?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tenzij je stenen muren gaat plaatsen met een dikte van een meter, kan je het beste in de zomer bij 30 gr., een klamboe mee naar buiten nemen en daaronder gaan slapen. Je mag sowieso, ook zonder co-melder, op die zolder een bedje neerleggen. Als jullie toch niet vies zijn van wat investeren zou ik die hele oude meuk aan ketel de deur uitdoen en een nieuwe electrische hr-ketel laten installeren!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nah, we moeten echt wel letten op wat we doen met het geld. Wel, m'n nonkel is elektriciën en die zei dat je gewoon niemand moet laten slapen in een ruimte waar een boiler staat, omdat er co-vergiftiging kan ontstaan. Maarja, met een co-alarm van 60€ komen we er wel :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als er een raam komt dat open staat zit het met CO wel goed. Een airco een paar uur laten draaien voordat je gaat slapen kost niet al te veel voor die paar weken dat het hier boven de 30graden is.
Op mijn zolderkamer wordt het zonder airco 5 graden warmer dan de buitentemp, toen het 33 was dus 38!!! (er stond dezelfde dag nog een airco) Een HR ketel haal je er uit de komende 10 jaar, want dat scheelt een boel energie, helemaal omdat er nu een open systeem staat. Maar je moet natuurlijk wel het geld hebben voor de aanschaf.