Zijn bij ons de radiator aanvoer en retour leidingen te dun?

"Als het buiten vriest zoals nu een graad of -5 duurt het uren voordat de kamer is verwarmt tot 20 graden.
En is het dan eindelijk 20 graden, dan blijft de ketel maar branden om die 20 graden maar vast te houden.

Nu is mij opgevallen dat de aanvoer en retour buis van de radiator 15mm is en dat over een lengte van 8 meter.
Dus in onze slaapkamer zijn de buizen 22mm en dan gaan deze over in 15mm en dat dus over en lengte van 8 meter.

In onze huiskamer heb ik een dubbele radiator van lang 292 cm en hoog 50 cm.

Ik heb dus zelf het idee dat de radiatorleidingen te dun zijn om een goede doorstroming van warm water te hebben, en daarom dat de kamer niet snel genoeg opwarmt.

Kan iemand mij vertellen of dit zou kunnen?"

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Interieur
6.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zijn de radiatoren onlangs nog ontlucht, en is de druk in de ketel in orde? Dat kunnen ook oorzaken voor te langzaam opwarmen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is het huis voldoende geïsoleerd? Als je stookt met het raam open wordt het ook niet warm bij wijze van spreken.

Antwoorden (4)

Vermoedelijk is de stroming van het water te laag, staat de pomp wel goed, er zijn er die twee snelheden hebben.
15 mm moet voldoende zijn.
Wordt de hele radiator heet van boven eerst daarna de onderkant?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de buizen te dun zouden zijn, zou dat betekenen dat de pomp het water niet snel genoeg doorgestuurd krijgt. Echter, dan zou de keteltemperatuur onvermijdelijk te hoog oplopen. De brander zou als gevolg daarvan stoppen. Vermits je schrijft dat de brander continu brandt, wil dat zeggen dat de warmte wel snel genoeg afgevoerd geraakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die leiding is zeker voldoende groot in diameter.
De slechte opwarming kan meerdere redenen hebben.
1) pomp heeft onvoldoende debiet, eens kijken of u de snelheid kan opvoeren met een keuze schakelaartje op de pomp.
2) als die radiator hoog in de woning staat kan het zijn dat u onvoldoende druk in uw systeem heeft, reken 0,1 bar per meter naar het hoogste punt + 1 bar.
Dus 6 meter is minimum 0,6 bar + 1 bar = 1,6 bar, normaal moet de druk gelijk zijn aan deze die op uw expansievat staat.
3) Alle andere radiatoren hebben teveeldoorstroming, probeer eens met die heel grote beneden een beetje te snoeren.
4) bij een oude installatie kan het zijn dat er verstopping ontstaat. De volledige installatie eens grondig doorspoelen, sluit een waterslang aan op de retourleiding en met de vertrekleiding op de CV open naar de riolering, laat maar goed doorspoelen tot er geen vuil (zwart) water meer uitkomt.
5) mogelijks staat uw ketel temperatuur te laag ingesteld: tussenseizoen = 50 a 60 °C,
rond de 0 °C op 70 a 80 °C en hoger als het echt vriest.
6) aangezien uw brander continu brandt kan het zijn dat die te weinig vermogen levert en de water temperatuur niet omhoog krijgt, in dit geval moet uw technicus de brander herafstellen.
Succes en nog warme dagen toegewenst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een continu brandende ketel duid op een slechte werking van het vlambed, deze kan het water onvoldoende opwarmen.

Laat de gasdruk van de ketel nakijken en het vlambed grondig reinigen, mogelijk dat ook de warmtewisselaar ernstig vervuild is, dit soort "storingen" zijn nimmer het gevolg van een te lage waterdruk of te dunne leidingen daar het water in de ketel niet op temperartuur komt, dat betekent dat de doorstroming en de druk in de leidingen meer dan voldoende zijn.