Welke boom kan het beste binnen groeien?

Ik heb een waterplantenbak voor binnen gemaakt, waar ik lotuspitten in heb geplant. Ik weet echter niet of dit een succes wordt. Als het met de waterplanten niet lukt wil ik er normale planten in doen. Het lijkt mij leuk om een boom in de plantenbak te planten. Nu wil ik dus weten welke boom het beste groeit bij een temperatuur tussen de 12-30 graden, met matig direct zonlicht (ochtendzon). Het watergeven is geen probleem.
Weet iemand een leuke boom die goed in mijn kamer past? (er is dus geen vorstperiode, rustperiode. Wel is het op mijn slaapkamer in de winter wat koeler dan in de zomer. Maar dat is een klein verschil.)

Toegevoegd na 3 uur:
Ik zoek wel echt een boom. ik heb al genoeg normale planten en het lijkt me gaaf om een boom in je huis te hebben. Natuurlijk alleen als mijn lotus het niet doet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Interieur
1.7K

Antwoorden (2)

je zou het kunnen proberen met een citrusboom, maar ik denk dat een daglichtlanp erboven geen overbodige luxe is.

Toegevoegd na 3 minuten:
het laten ontkiemen van lotuszaden is nog niet zo makkelijk zie ik:

http://www.botanix.kpr.eu/nl/index.php?text=1-indische-lotus-nelumbo-nucifera
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor je snelle reactie! De plant staat onder een kantelraam, en er kan dus tocht langsstromen. Kan een citrus dat hebben?
Rieneke1
11 jaar geleden
ik denk dat een citrus dat best kan hebben, mits niet te koud.
bij een graad of 7 zou ik voor de zekerheid het kantelraam sluiten.
maar waarom persee een boom?
je hebt zoveel mooie planten.
ik zou die waterbak aanhouden, maar dan met papyrus erin.
geen omkijken naar, en sierlijk tot en met :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat is inderdaad ook een optie! Of ik plant hem vol met graslelie, dat is ook een mooie plant. Maar ik heb al veel planten, en het leek me leuk om gewoon een boom te hebben. Want wie heeft er nou een boom in zijn huis! :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb de lotuszaden uit een lotuskop uit de winkel gehaald. Bij mij waren de zaden vers, ze zwollen niet. Ik heb ze zo in het water gedaan... ik hoop maar dat het werkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien een Yucca?
Het is dan wel een plant,maar ik vind het meer op een boom lijken met zo'n forse stam.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is ook nog een optie! DIe ziet er ook wel een beetje palmig uit. Weet je ook een boom die er uitziet als een gewone nederlandse boom, maar die ook binnen kan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helaas niet,maar ik hoop dat Ed reageert want hij weet er alles vanaf.
laten we eerst hopen dat je lotus het redt.
ik heb die bij iemand gezien, en die had er heel veel werk mee gehad, maar wel heel mooi.
je hebt ook ficusplanten die heel groot worden als struik, maar ook op stam gekweekt. Ficus benjamina is denk ik de bekendste.

In principe is koeler in de winter een voordeel, want als het minder licht is buiten, willen veel planten toch een beetje rust, en dan is bovenop de verwarming juist niet goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!
ficus is inderdaad een plant die aan de verwachtingen voldoet, maar geen boom. Ook valt de ficus veel af. Heb je nog andere ideeën?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klopt, bij mij verliest de ficus in de winter veel blad. Maar als ik hem in het voorjaar lekker buiten zet, zit hij ook snel weer vol met nieuw blad.
en blad verliezen is één van de eigenschappen van bomen.... Tja, ik ken heel veel "kleine" bomen voor in de tuin. Maar voor binnen vind ik lastig. Je zou een schaduwminner moeten hebben: een roos, hibiscus sering of jasmijn redden het niet met minder dan echt buitenlicht. Een skimmia wordt voor tijdelijk binnen verkocht, maar knapt er ook niet van op.
Een bladhoudende boom is ook wel een voordeel, dan kom je uit bij kardinaalsmutsen, aucuba, camellia, hebe. Dat zijn struiken, maar als je de zijtakken weghaalt en 1 tak omhoog leidt, kan je er een boom van maken