met een gekookt en gepeld ei insmeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
prima antwoord mendelson (kan je helaas nog geen plusje geven), ik hoop alleen dat Rieneke zich realiseert dat ze met deze versnelde veroudering wel het zilver aantast.

Andere antwoorden (2)

Ik had laatst per ongeluk een zwarte ring doordat ik met bleekwater in de weer was!

Zo doet een professional het:
Zilver zwarten
Hiervoor wordt zwavellever (calciumsulfaat) gebruikt, dat als brokjes of korrels te koop is. Dit materiaal gaat door blootstelling aan licht en lucht snel achteruit. In opgeloste vorm is beschikbaar “Blitz-beits” (Schwarzbeize Rapid van Schering), een waterige oplossing van natriumsulfide en een alkalische seleniumverbinding (de pH is groter dan 13!).
◦Verhit het zilver tot handwarmte. Breng de vloeistof met een penseeltje aan op de te zwarten, verdiepte delen (u kunt ook het hele oppervlak deppen, maar dan moet er daarna weer zoveel ongewenste zwarting worden verwijderd).
◦Verwarm het zilver, bijv. door er een lucifer of aansteker onder te houden, maar maak het zilver niet gloeiend heet. Dit bespoedigt de chemische reactie sterk en leidt ook tot een dieper zwart.
◦Fixeer de zwarting met een verdunde oplossing van zwavelzuur: 1 deel zwavelzuur op 9 delen water. Maak de verdunde oplossing aan door zwavelzuur aan het water toe te voegen, beslist niet andersom. Werk met handschoenen aan. Door het zuur wordt het zilver mooi helder.
◦Spoel het zilver zorgvuldig onder lopend, handwarm water af.
◦Verwijder overtollige zwarting van het oppervlak door schuren en polijsten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Buiten neerzetten,de regen,lucht en zon zijn werk laten doen...