Ik wil de muren van mijn huis rood sauzen. Is dit een goed idee?

Plafond wit, en gordijnen wit. Tapijt donkergrijs, tafel en kasten licht grenen. Meubels donkerpaars.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Interieur
3.3K

Het beste antwoord

Ik vind rood en paars niet een fijne combinatie om tussen te zitten..maar smaken verschillen;-) persoonlijk zou ik voor lila kiezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ sharona: Vrouwen hebben nu eenmaal een betere smaak! Van mij een dikke plus
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thnx Cantare, en TegenXinnig..

Andere antwoorden (17)

Als je het zelf leuk vindt, lijkt het me een strak plan. Dit bepaal je toch voor jezelf. Dus een goed idee als je er zelf achter staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt mij een goed idee. Alleen heb ik m'n twijfels over die witte gordijnen. Denk je niet dat dat te steriel is tegenover de verder warme kleuren?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het een huurhuis is moet je wel bedenken, dat je het weer wit of lichtkleurig moet opleveren en dat is niet makkelijk over rood.
Bovendien is rood een heel moeilijke kleur om goed dekkend te krijgen. Drie maal schilderen zou geen uitzondering zijn.
Ik wens je sterkte.
Eigenlijk hou ik wel van gedurfde kleuren, dus het idee op zich spreekt me wel aan.
Ivana
14 jaar geleden
rood...ieder zijn smaak hoor, maar ik heb het idee dat na verloop van tijd die muren op je af komen....rood is actie:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn vele kleuren rood, zoals Ferrarirood, brandweerwagenrood, ossenbloed, cadmiumrood, karmozijn, vermiljoen, oker en Spa-rood
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maakt niet uit, rood is rood!
Of je echt álle muren rood moet doen, zou ik nog even kritisch over nadenken...vooral, als je ramen niet kamerhoog zijn, wordt het dan optisch kleiner, hoor, en donkerder....Ik denk, dat de muur tegenover je ramen mooier wordt, als je hem wit maakt. (ik ga er voor het gemak van uit, dat je een rechthoekige kamer hebt...)

Ik heb de muur waar het minste licht op valt, al 7 jaar rood (nou ja - donker terra cotta), en als ik alles weer eens laat opfrissen, blijft die muur die kleur - ik vind het nog steeds erg warm en mooi.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Slecht idee. Je zult je gaan voelen als in een hok, de muren gaan op je afkomen. Een enkele wand kan nog wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kom gerust eens bij me langs, je zult op je woorden terugkomen.
Dat ligt er nog maar net aan wat voor verf van welk merk je wilt. Want vele merken en soorten muurverf hebben een probleem met rood. Rood is 1 van de moeilijkste kleuren voor verfproducenten. Het resultaat kan dus een flets/bleek geheel worden of juist heel vuil overkomen.
Tevens is rood in een muurverf vaak al minder mooi dan een rode lakverf.

Ekele problemen met rode muurverf:
Flets/bleek = dan komt het roze over
Vuil = door de samenstelling lijkt het niet helder rood
kleurafwijking = richting oranje, bruin of paars
Dekking = rode verf dekt verschrikkelijk slecht
Naderhand = andere kleuren dekken slecht over rood
Gebruik = even aanstoten en je hebt een vlek/plek
Beschadiging = direct zichtbaar door een witte ondergrond

Ik kan er waarschijnlijk nog wel meer verzinnen.......

Bezint eer ge begint met rode muurverf!

Toegevoegd na 1 minuut:
Nog alles even los of het mooi is en hoe het over komt. En wat het doet met het licht en dergelijken......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ivana
14 jaar geleden
Hè, hè, gelukkig krijg ik bijval. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ach ieder heeft zijn mening tegenwoordig...
Ik ben blij dat ik weet hoe het werkt ;-)
dank voor je plus.
De kleur van licht grenen past niet bij rood.
Rood is een zeer indringende kleur en erg duidelijk aan wezig, je zou een tegenkleur moeten gebruiken om het rood minder dominant te maken.
De kleur rood doet ook iets met je gemoed, je stemming.
Het witte planfond steekt ook erg sterk af tegen een rode wand, zou je plafond okerkleurig zijn , dan is het weer erg mooi, dat heeft te maken met de afstand tussen de kleuren onderling.
De donker paarse meubels, passen heel mooi bij rood, zeker bij bordeau rood.
Bordeau rood is ook wat minder heftig van kleur en past snelle bij andere kleuren dan hel rood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kleuren niet bij elkaar zouden passen en rood iets met je gemoed zou doen, is geheel cultureel bepaald. Aangezien we de afkomst van de vragensteller niet weten is dit irrelevant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar je antwoord klopt wel, omdat de vragensteller een mening vraagt ;-)
Het lijkt me erg onrustig voor de ogen.Dan zou ik de muren wit houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om een krachtig effect te krijgen moet je oppassen om niet alle muren rood te verven. Kies 1 muur uit om (donker) rood te verven en zet daar je bank tegenaan. Kies een andere muur uit en hang daar een mooie opgespannen doek/schilderij waarin de kleuren rood en paars met grijs accent in terug komt. De rest van de muren niet spierwit maar wit waar een tintje zwart/rood/geel (mengkleur)in zit. Je gordijnen in ivoor kleur.
Ga met je kleurstalen naar een verfspecialist. Deze kan je goed adviseren welke mengverf je moet nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je gaat teveel kleuren gebruiken.
Als je een mooie combinatie wil maken ga dan van twee kleuren uit, in een goed contrast.!!
Als je deze combinaties gaat toepassen dan wordt het een bonte kermis waar een rustpunt ver te zoeken is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je moet je kleuren zelf beslissen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ligt eraan koop of huurhuis
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ivana
14 jaar geleden
Waarom wordt hier een min aan gegeven? Als tegenhanger een plus. +1
Ik heb pas geleden mijn kamer ook gesaust ik heb ook voor die keuze gestaan maar heb toch voor gekozen voor licht oranje oranje is niet zo overheersend . maar ik zou zeggen ga eerst naar een bouwmarkt en daar kun van die
kleuren kaartjes neem wel verschillende kleuren mee dan kun jij dan ook een goed idee krijgen of die kleur wel goed past in huis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rood is een mooie kleur. Wij hebben thuis ook rode muren.
Let er wel op dat je niet ALLE muren rood doet. Wij hebben 2 kleine muren rood gemaakt en 2 lange muren zomerwit. je krijgt hierdoor een superwarme kamer maar het rood is meer dan genoeg. Zit er nu 2 jaar op en nog steeds geen spijt.

Let er wel op dat je niet van die goedkope gamma eigenmerk saus koopt want met rood moet je er dan 3 of 4 keer overheen. Ene muur is nl eigen merk andere is merk. Het merk hoefde maar 2 keer!!!

Probeer het gewoon, als het je niet bevalt kun je er weer een andere kleur overheen doen. Experimenteren met kleuren is leuk!

Ik zeg: gewoon doen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op zich een goed plan. Zelf heb ik in twee kamers (zitkamer en eetkamer) ook rode muren met creme plafonds en schilderwerk (deuren, raamkozijnen etc.)
Een muur heb ik metallic grijs gemaakt, ziet er super modern uit. Als contrast hierop heb ik hier hele klassieke schilderwerken opgehangen die allemaal ongeveer dezelfde kleurenopbouw hebben. Het enige wat ik niet zie zitten is je grenen tafel en kasten, die zijn zó jaren negentig. Kun je hier geen verandering in aanbrengen door bv Teak te gebruiken? Ook kersenhout doet het bijzonder goed tegen rode muren. (heb ik zelf)
Paarse meubelen zijn erg snel gedateerd denk daar wel aan voor je ze koopt. Nu is het een hele moderne kleur maar volgend jaar of een jaar verder vindt iedereen het vreselijk uit de tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pas als je het heeel zeker weet, dan pas doen!
Ik had ook het geniale plan om mijn muren knalrood te verfen.
Ik raakte er op uit gekeken, en het heeft me zo ontzettend veeld moeite gekost om dit weer wit te krijgen.

Ik hou ook van veranderen van kleur, maar doe het nu met de accesoires.
Deze kan je snel verwisselen, en geeft je huisje een andere uitstraling!