Waarom raadt men aan om eens in de zoveel tijd een matras dubbel te keren (om te draaien)?

Als ik 'm eerst in de breedte omkeer en daarna in de lengte, blijft de rechterkant van het matras toch altijd de rechterkant van het matras? De ligkant is dan onderop, maar rechts blijft rechts.
Ik dacht dat het (ook) de bedoeling was dat, naast de belasting van bovenkant/onderkant, de linkerkant net zo belast wordt als de rechterkant?

Toegevoegd na 1 dag:
Nog even een toevoeging, want ik geloof dat men hier wat tureluurs wordt van het gedraai en het gekantel :)
Kijk eens naar de link die in een van de reacties hieronder staat (http://www.matras.info/onderhoudmatras.php); hier zie je duidelijk dat "A" na twee keer kantelen verhuist van hoofdeinde rechtsboven naar voeteneinde rechtsonder.
Mijn vraag is dus: is het niet nodig dat de rechter ligkant net zo belast wordt als de linker ligkant?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Interieur
1.5K
bamibal
12 jaar geleden
Ik draai de matrassen de ene keer in de lengte, en de andere keer in de breedte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gut dan moet je wel een vierkant matras hebben. De meeste mensen hebben dat namelijk niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het matras vierkant zou zijn, is het moeilijk te bepalen wat de lengte is en wat de breedte ;-) Nope; een normaal matras. Kijk maar een naar dat plaatje in die link: A begint rechtsboven en eindigt (na dubbel-omkeren) rechtsonder.
bamibal
12 jaar geleden
@pelle: ik bedoel natuurlijk niet een kwartslag draaien, maar 180 graden.

Antwoorden (4)

Volgens mij wordt in jouw omschrijving de rechterkant de linkerkant. Wel blijft de bovenkant de bovenkant.
Neem een blaadje papier en zet er R, L, Hoofd, Voet op, en draai volgens jouw voorschrift. Dan zie je precies wat er gebeurt.
Of dat keren van de matras enig nut heeft vraag ik me af.
Ik slaap al 30 jaar op dezelfde. Ik keer alleen boven/onder in verband met de slijtage van de overtrek.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee.
De bovenkant is nu de onderkant, maar rechts is rechts gebleven. Wel is wat het hoofdeinde was, nu het voeteneinde.
Zowel de boven- als de onderkant van het matras moet regelmatig luchten, daarom keren, om de belasting van het matras te verminderen moet je hem ook in de breedte keren, zodat rechts links komt.
www.matras.info/onderhoudmatras.php

Toegevoegd na 1 dag:
na je aanvulling, ben ik het met je eens, dat je beter om de 2 weken, kunt wisselen met het in de lengte en in de breedte kantelen. nooit eerder over nagedacht, ik ga het zo doen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus? Eens in de maand (bijv.) draaien in de breedte en dan een maand later draaien in de lengte? Maar niet tegelijkertijd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit kan tegelijk of omstebeurt, ik doe het eens per maand tegelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Bij dubbel keren wordt bovenkant onderkant en hoofdeinde wordt voeteneinde. Daar is het om te doen.!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok. Dus is niet van belang dat links en rechts evenredig belast worden?
Ik vraag het, omdat m'n partner zwaarder is en die kant van het matras dus eerder zal indeuken dan mijn kant...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom moet je 'm ook draaien, naast het luchten en ventileren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uuhh, ik geef het op. Bij dubbel draaien (of keren EN draaien, hoe je het ook noemen wilt) blijft rechts altijd rechts en links altijd links. Als het niet 'erg' is, ok, maar dat is wat ik wilde weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, je draait de matras zó dat links rechts wordt en voeteneind hoofdeind.
Dus voeteneind-rechts wordt hoofdeind-links.
Je kunt natuurlijk ook puur de matras 'horizontaal' draaien zodat de linkerzijde de rechterzijde wordt, dan ventileer je 'm niet maar verdeel je de belasting wel.
Misschien is het slim 'm de ene keer helemaal te draaien en de andere keer alleen horizontaal.
Je moet een matras 4 maal draaien .
Ik heb er 4 cijfers op geschreven .
Lo 1. rb 2 matras omdraaien dus bovenkant nu onder .
Lo 3 . rb 4 en dit elke 3 maand .
En dit is om de matras te luchten en als je draait de levensduur van de matras te verlengen .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar er wordt er ook bij geschreven dat je enkelzijdige belasting moet voorkomen .
En door de bovenkant naar de onderkant te draaien dan voorkom je enkelzijdige belasting .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En zo worden alle zijden van de matras benut .