verdwijnen gloeilampjes van 25 watt ook?

de gloeilamp wordt afgeschaft, een paar sterktes zijn al van de markt gehaald.
wij hebben een armateur waarin kleine lampjes van 25 watt passen, ze hebben een kleine fitting en zijn cilindervormig. blijven die gemaakt worden? alternatieven zijn er volgens mij niet

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Interieur
liveisgreat
12 jaar geleden
misschien loopt het allemaal zo een vaart niet. ondertussen is vastgesteld dat spaarlampen erg veel milieuschade geven als ze in de afval terecht komen wegens kwik, plus kans op vergiftiging als je met het kwik in aanraking komt (thuis bv, als je een lamp laat kapot vallen). Ze zouden ook in hele minuscule hoeveelheden giftige gassen uitscheiden, die op de lange termijn gezondheidsschade teweeg brengen. Dus hopelijk neemt Europa dit ook in ogenschouw!
Ivana
12 jaar geleden
Ik ben ook bang dat naaimachinelampjes uit de handel gaan. Dan ben ik in de aap gelogeerd!

Het beste antwoord

Uiteindelijk zullen ze allemaal verdwijnen, Maar mijn ervaring is wel ,nu al, dat er ook voor werkelijk alle soorten fittingen en toepassingen lampjes komen, en vaak al VOOR het oude model uit de schappen verdwijnt. Zo heb ik al in heel wat armaturen waar vijf of tien jaar geleden nog geen spaarlamp voor was, inmiddels spaar of ledlampen, die vaak zelfs netjes binnen het kapje passen.

Maar ja, aan het eind van de rekening zullen er altijd een paar types lampen / armaturen blijven die we dan als 'verouderd' moeten gaan beschouwen, en niet meer (normaal) bruikbaar zullen zijn. Ombouwen of vervangen zal dan het alternatief zijn.

Eén van de laatste lampjes waarvan ik vermoed dat ze zullen verdwijnen is het naaimachinelampje, (precies het type dat jij beschrijft volgens mij) , vaak ook met zo'n bajonetfitting. Daar is de ruimte ZO beperkt, dat daar heel lang geen (spaarlamp-)oplossing voor is gekomen, maar binnen afzienbare tijd verwacht ik voor die toepassing ledlampjes.

Volgens de meest recente informatie die ik kon vinden overigens, verdwijnen bijzondere lampjes waarvoor nog geen alternatief is (zoals deze) niet uit het assortiment. Ik zou me dus nog even geen zorgen maken - en anders kun je altijd nog een voorraadje inslaan ; lampen bederven niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Ik lees nu pas over je naaimachinelampje. Hebben we toch hetzelfde probleem! ;)
Plus.

Andere antwoorden (1)

In principe worden alle gloeilampen afgeschaft. Maar sommige winkels zijn slim en blijven ze verkopen, als 'warmtelamp' ;-)
Je kunt een voorraadje aanleggen, of in een lampenwinkel eens vragen of er alternatieven zijn voor jullie armatuur - spaarlampen heb je in veel soorten en maten (en tegenwoordig ook in diverse tinten, niet meer alleen dat TL-achtige licht).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelukkig heb je niet volledig gelijk. Speciale gloeilampen die een specifiek doel hebben zullen nimmer verdwijnen, zo zullen spot- en verwarmingslampen nooit van de markt verdwijnen totdat er een goede oplossing voor is. Algemeen gebruikte gloeilampen die enkel als doel hebben verlichting van ruimtes worden wel in totaliteit vervangen worden door energie zuinige verlichting. Overigens is de gehele regeling discutabel en is de gehele besparing op energie miniem als men de extra verwarming van ruimtes er bij telt. Enkel de zuidelijke landen van Europa hebben een echte energiebesparing terwijl in de noordelijke helft het verbruik zelfs stijgt door de energiekosten van de productie van de lampen.