Zijn er onderzoeken gedaan naar wat een huis gezellig maakt?

Nogmaals:

Vaak zie ik woonprogramma’s op TV. Gelijk wanneer ik een huis zie denk ik: ’‘dat is een kil huis’‘ of juist ’‘o, wat een leuk en gezellig huis!’‘ Hoe kan dat nou? Wat maakt een huis gezellig? Zijn daar onderzoeken naar gedaan of is dat écht heel erg persoonsgebonden

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Interieur
1.9K

Het beste antwoord

Er is al een verschil in opvatting tussen wat een man gezellig vindt, wat een vrouw als gezellig ervaart en wat de kids gezellig vinden aan hun huis.
Dat komt omdat iedereen daar een andere mening/ gevoel bij heeft. Het is een kwestie van eigen smaak en die zijn bij iedereen anders omdat elk mens nu eenmaal anders is.
China heeft zelfs wetenschappelijk onderzocht wat nodig is om je huis zo in te richten dat het helemaal voldoet aan je gezond voelen in je eigen huis. Je prettig voelen en je helemaal thuis te voelen in jouw eigen huis. Ze noemen dit 'Feng Shui' en ze proberen dit ook altijd zo op te volgen
om zich goed te voelen thuis en zo gezond als maar mogelijk is.
Veel woninginrichters hebben onderzocht wat over het algemeen als 'prettig in huis' ervaren wordt bij de meeste mensen. De psychologie heeft al door vele onderzoeken het effect en beleven van kleuren onderzocht.
Zo staat de kleur blauw al als 'koude 'kleur bekend en rode- of roodbruine tinten worden als 'warm' ervaren.
Kleuren werken nl. op de psyche, dat staat vast.

Als je vraagt wat maakt gezellig in huis, zal de een groot, schoon en strak zeggen, de ander zal knus, kneuterig, vol weer aangeven als 'gezellig'.
Het is wel eens onderzocht tussen mannen en vrouwen en daarin was veel verschil in interpretatie. Zo hielden mannen niet van rommel (terwijl ze volgens vrouwen wel de meeste rommel maken) en hadden ze een hekel aan de kleur roze of zachte pasteltintjes. Iets waar veel vrouwen juist wel van houden.
Maar zowel vrouwen als mannen vinden het summum van gezelligheid; Kaarsjes/waxinelichtjes, bloemen/ planten en sfeer rondom gezellig. Liefst met een opgeruimde omgeving, iets lekkers op tafel en een gezellige video op de buis!
11 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ja, dat is volkomen persoonsgebonden. Daar kan dus geen onderzoek naar gedaan worden. Waarom houdt de ene persoon meer van rood en de andere van groen? Wat maakt dat de één een effen donkere leren bank wil, en de ander een lichte stoffen bloemetjesbank? Persoonlijke keuzes.
Op mij komt het kil over als er alleen maar strakke lijnen en donkere kleuren gebruikt zijn. Ik hou van kleur, licht, planten, en een beetje rommeligheid. Als je vergelijkt wat jou in die huizen tot de conclusie brengt dat je dat leuk en gezellig vindt dan is dat vast ook een bepaalde stijl.
Amadea
11 jaar geleden
Ja hoor, daar is een onderzoek naar gedaan onder consumenten. De uitkomst van dat onderzoek kan je hieronder lezen:

Wat is woongeluk nu precies? Is dat met je eigen gezin bij een knapperende open haardvuur zitten in een gezellig huis of gaat het juist meer om een ruim huis met comfortabele meubels? ConsumersVoice zocht het uit…

ConsumersVoice zette een online gedachtekaart uit onder haar panelleden. In totaal reageerden maar liefst 291 panelleden. In een gedachtenkaart kunnen panelleden, in hun eigen taal, vrij associëren bij het woord woongeluk en vervolgens aangeven wat ze precies verstaan onder hun eigen ingegeven associaties om zo een compleet beeld te krijgen van de belevingswereld van de consument. Uit de resultaten bleek dat woongeluk grofweg opgesplitst kan worden in twee groepen namelijk de sociale en de fysieke componenten. Onder sociale componenten gaat het om de zaken van woongeluk waar de consument zelf de meeste invloed op heeft. En onder fysieke componenten gaat het vooral om componenten waar de fabrikant en productontwikkelaars invloed op uit kunnen oefenen.

Sociale componenten
De meest frequent genoemde associaties hierbij waren achtereenvolgens gezelligheid, rust en warmte. Het opvallendste hierbij is dat mensen onder gezelligheid en warmte vaak het eigen gezin en een fijne, goede sfeer verstaan. Dit zijn factoren die bewoners voornamelijk zelf kunnen creëren. Onder rust wordt vooral verstaan geen overlast van de buren en omgeving. Zelfs een aantal mensen noemt ‘geen buren’ als een factor die invloed heeft op hun rust!
Deze sociale componenten zijn vooral externe factoren voor de fabrikant want zij kunnen weinig invloed uitoefenen op de buren of op het eigen gezin van de consumenten. Maar kan een fabrikant of productontwikkelaar dan niets bijdragen aan het woongeluk van mensen? Nee, dit is niet waar maar zij kunnen zich het beste richten op de fysieke componenten…

Fysieke componenten
Hier blijken vooral ruimte en comfort de meest genoemde associaties. Genoeg ruimte voor eigen spullen en genoeg woon- en leefruimte en een efficiënte manier van spullen opbergen om zo meer leefruimte te creëren is voor veel mensen erg belangrijk bij het scheppen van hun eigen woongeluk. Comfort blijkt onder andere voor consumenten te bestaan uit gemakkelijk meubilair dat gemakkelijk schoon te houden is en in het gemak van voorzieningen die dicht in de buurt zijn.

Samenvattend zijn de sociale en de fysieke componenten van gelijke waarde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Hierbij de website: http://www.consumersvoice.nl/index.php?id=157#antwoord_272
Amadea
11 jaar geleden
Maar wát maakt een huis dan gezellig? Je hebt het hier alleen maar over wat mensen nodig hebben om gelukkig te zijn. Dat zegt niets over de gezelligheid van hun huis...
Ik denk, dat het woord "gezelligheid" een moeilijk punt is.... want wat IS dat?
Volgens internet:
Gemoedelijkheid, knusheid, prettige atmosfeer, aangenaam gevoel, vriendelijkheid, huiselijkheid, vertrouwdheid, kneuterigheid
http://www.encyclo.nl/begrip/gezelligheid

Allemaal zaken, die een gevoel aangeven en gevoelens laten zich niet makkelijk onderzoeken.
Ik heb ook geen onderzoeksresultaten voor je gevonden helaas.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de flow was het, denk ik, dat ik las over een onderzoek waaruit blijkt waarom we houden van kneuterige dingen. Uit het onderzoek bleek dat je endomorfines aanmaakt als je dingen ziet die je herinneren aan vroeger. Daarom komt alles ook terug denk ik. Alleen in een moderne vorm. Zo zie je nu veel borduurwerk en ander handwerk in het interieur terug. Maar op een stoere en moderne manier. Dus van oma's borduurkunsten worden nu poefjes, vloerkleden en tassen gemaakt. Dan worden we wel blij van wat we zien zonder dat we bang worden om oma te worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
* Er zullen ongetwijfeld heel veel onderzoeken gedaan zijn, naar wat een huis `gezellig` maakt.
Ieder mens heeft zo een eigen idee over het gevoel van `gezellig`. Er zal nooit een algemeen antwoord op deze vraag gegeven kunnen worden.
Het is een persoonlijke ervaring.

* Hoe het kan, dat jìj een huis `kil`of `gezellig` vindt, heeft te maken met jouw indrukken die je hebt gekregen tijdens je leven. Je hebt jouw `gezellige`momenten in verschillende huiskamers (huizen) ingeprent in je geheugen.

* Wat maakt een huis gezellig?
Dit is een vraag waarop jìj alleen antwoord op kunt geven.

Want..., helaas, hier op GV mag men geen `mening`geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet even geen direct onderzoek te benoemen, maar kan mij herinneren dat ik een keer iets gelezen heb in een tijdschrift (volgens mij Flow). Dat het creëren van een sfeer die veel mensen als prettig ervaren vaak te maken heeft met nostalgie. Herinneringen uit je jongere jaren. Heel algemeen is dat bijvoorbeeld de geur van appeltaart, of van koffie. Voor de rest heeft het veel te maken met mensen om je heen waar je prettig bij voelt, dat je geen overlast ervaart van buren etc Dat de temperatuur aangenaam is. De term "gezelligheid" is moeilijk te omschrijven omdat dat heel persoonlijk is. Veel mensen vinden Kerst bijvoorbeeld erg gezellig, omdat ze daar positieve associaties mee hebben. Maar dat geld niet voor iedereen. Sommige vinden veel rommeltjes heel prettig.Terwijl anderen het juist "gezellig" hebben bij een heel strak interieur. Maar ik raad je aan om via google scholar naar wetenschappelijke artikelen te zoeken (in Engelse termen). Daar vind je vast en zeker wel iets!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb geen idee of er onderzoek gedaan is.

mijn idee is dat de bewoners zelf een huis gezellig maken .

Weet je er iets van je eigen persoonlijkheid in te leggen harmonie en balans te creeeren dat maakt een huis gezellig .

trendy mode interieur is vaak copie gedrag zonder persoonlijke smaak.