Hoe kun je gelakt hout er het snelst op een zo natuurgetrouw mogelijke manier oud en gebruikt uit laten zien?

Ik heb een salontafel die qua uiterlijk uitermate geschikt is om hem er mooi oud en doorleefd uit te laten zien. Het probleem is echter dat er keiharde halfglans lak op zit. Als ik hem echt ga schuren dan ben ik bang dat het teveel doorslaat want de bedoeling is eigenlijk dat het gewoon een gezellige oude, en veel gebruikte tafel moet lijken.

Ik neem hem al heel vaak af met pure schoonmaakmiddel maar de lak is daar helaas goed tegen bestand. Tè agressieve middelen ben ik ook een beetje bang om te gebruiken want het moet nu ook weer niet invreten.

Wie weet er foefjes of manieren om dit slijtageproces te versnellen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Interieur
8K

Het beste antwoord

Volgens mijn man (die is geleerde schilder ) kun je het best een dunne laag afbeits erop smeren, even in laten trekken en vervolgens met een stuk glas de losgeweekte lak eraf schrapen. Niet met een krabber of plamuurmes. Zo schijn je de nerf mooi te houden. Vervolgens maak je hem goed schoon met een spons met water, zodat de beits resten weg zijn. Laten drogen en dan met een droge doek goed wrijven.Denk er wel om dat je bij een grote tafel het best in gedeeltes kunt beitsen. Je moet de beits n.l. niet te lang laten intrekken, je wilt tenslotte alleen de lak eraf hebben, dus zodra de lak gaat loskomen,bobbelen moet je het eraf schrapen. Als je klaar bent heb je weer de originele matte tafel die je dan met een doek matte beits of een kwast licht beitsen en met doek gaan wrijven.Heel dun smeren en direct met de doek wrijven. Om te testen kun je het eerst op een plankje proberen ( de kleur bijv.)
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Logen met ammoniak... Dan krijgt het een oude look...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ammonia... http://www.klusidee.nl/Forum/about19271.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@XiniX...
logen doe je met loog... schat....
Een uurtje tapdansen met naaldhakken op die tafel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hm.. Je zou met schuurmiddel & staalwol aan de gang kunnen gaan. Maar om het echt mooi te krijgen.. Lastig hoor.

Je kan het ding ook compleet afschuren en dan of ammoniak gebruiken (In geval van eike / cederhout) of de in de link beschreven techniek gebruiken om je hout te verouderen.

Voor je dit soort dingen doe, is het handig eerst even te testen. Bij chemische middelen kan je goed een klein stukj aan de onderkant van het blad doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet echt uitzoeken wat de lak oplost.
Probeer eerst spiritus, of anders een goeie thinner.
Als de lak er echt stevig opzit is afbijt de enige oplossing.
Daarna ontkom je niet aan een flinke schuurklus.
Zo heb ik ooit een grenen linnenkast gedaan, 't was wel een hele klus, hoor.