Als ik wil gaan verven in huis, wat is dan dan beste volgorde?

We willen het plafond, de muren, de deurstijlen en deuren verven. Maar wat is ou de handigste volgorde. We hebben op de muren spachtelputz en willen dat eigenlijk alleen schoonmaken. Waar beginnen we mee?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Interieur
70.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier vind je ook nog het één en ander:
http://www.goeievraag.nl/vraag/verf-eerst-plinten-zijdeglans-muur.91507

Het beste antwoord

Uiteraard begin je eerst met je plafond. Dan zou ik de muren doen, daarna de deurstijlen en de deuren. Opletten dat als je iets gaat afplakken, de verf genoeg is uitgehard, anders trek je die los bij het verwijderen van je afplaktape
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Van boven naar beneden,dat werkt het best.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou eerst alles schuren wat er te schuren is, dan het plafond afnemen met water en ammoniak, dan de muren schoonmaken en afnemen, alle schilderwerken afnemen met water en ammoniak, dan met het plafond beginnen, en eindigen met schilderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Standaard is de beste volgorde inderdaad van boven naar beneden. Daar wil ik nog wel aan toevoegen dat je ook moet kijken naar de kleuren. Bijvoorbeeld bij het bepalen of je eerst de muur of eerst de kozijnen doet. Je kunt er het beste voor kiezen om dan de lichtste kleur als eerste te doen. Als je namelijk iets te ver doorschildert met een lichte kleur, dan valt dat niet meer op als je daarna een donkere kleur eroverheen saust. Als je begint met donker en je moet dat wegwerken met een lichte kleur dan moet je misschien een hele muur of post opnieuw doen om een paar kleine vlekjes weg te werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eerst het plafond omdat spatten op je muur en houtwerk er niet zoveel toe doen.
vervolgens de boel opschuren (raak je de muur is het geen ramp, en schuur je meteen eventuele verf spatjes eraf) dan de deuren en houtwerk schilderen. (wil je toch de muur schilderen is afplakken of pietje precies zijn aan de muur kant is niet nodig)

de verf heel goed laten drogen (ook uitharden dus!!!!)
spachtelputz schoonmaken.....? als het geen stof of andere losse stof is wil dit niet.
het is een open poreuze structuur en het zal alleen werken als er een schrobvaste latex op zit. bij het vochtig schoonmaken krijg je kringen omdat het water meteen in de muur trekt.

mocht je de muur willen sauzen plak je geschilderde houtwerk dan af met paars tape (met deze tape blijft je verse verflaag zitten!!!)

succes!!!