Mag de huisbaas zomaar je ramen/vensters verstoppen met een reclame spandoek?

Maandag avond kom ik thuis van men werk,en ik zie dat de huisbaas zijn reclame op de zijgevel heeft geplaatst met maar liefst een spanwijdte van 10m lengte op 2m hoog.
Op zich vindt ik daar niks ergs aan maar hij heeft wel mijn ramen/vensters verstopt met zijn doek waardoor ik geen lichtinval meer heb en moet ik nu telkens het licht aansteken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Interieur
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kamers zoals woonkamer en slaapkamer horen volgens de wet altijd een raam met lichtinval te hebben.

Antwoorden (5)

Nee dat mag hij niet hij moet daarvoor jouw toestemming hebben,het is jouw huis en daarnaast ook nog eens extra kosten voor elektra,die zal hij trouwens moeten vergoeden!
Ik zou maar eens met hem gaan praten,hopende dat het een redelijk persoon is!
Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is toch echt ZIJN huis hoor....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja oke Pelle maar Renco huurt dit huis dus mag de huisbaas dit niet zonder toestemming doen! Zou jij het dan wel gewoon vinden of is het muggenzifterij omdat ik zei dat het huis van Renco is?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar gaat het niet om vlindertje, ik reageer op jouw 'het is JOUW huis' en daar klopt natuurlijk niets van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo kun je van elke mug een olifant maken,het gaat erom dat het begrepen wordt maar ik zag ook dat één van jouw expertises zoekwerk is en dit noem ik ook "zoek"werk! Als je een huis huurt heb je het over JOUW huis en niet over het huis van je HUISBAAS!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat jij nu meer met die mug opblazen bezig bent dan ik, het was maar een opmerking hoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De huisbaas zal dit moeten verwijderen want dit tast het woongenot aan.
Als de huiseigenaar het niet wil verwijderen,zou ik zelf de schaar erin zetten als je er bij kan.
Het zou netjes zijn geweest als hij dit had overlegd met jou. Jij huurt deze kamer van hem en hij mag dit niet zomaar doen zonder jouw toestemming. Hij zal een andere oplossing moeten zoeken voor zijn spandoek, zodat jij weer vrij uitzicht hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de lichtinval weg is en de ventilatie aanmerkelijk minder of nul is geworden is er reden, zeker als het een slaapkamer betreft! voor een definitieve huurverlaging omdat het aantal punten vermindert . Dit speelt pas als er voortaan altijd van die schermen komen. Dat is wel werk voor de Huurcommissie.
Ik neem aan dat dat spandoek er tijdelijk is en dat de huisbaas er aan verdient ( en niet misselijk ook). Ik zou dus beginnen met overleggen en een deel van de spandoekinkomsten opeisen plus schadevergoeding voor de elektriciteitskosten etcetera. Als dat niet lukt zou je inderdaad om een huurverlaging kunnen vragen, via de huurcommissie.
Heeft de gemeente wel vergunning gegeven dat doek te plaatsen? Dat mag niet zomaar.
In laatste instantie kun je via een Kort Geding verwijdering van het spandoek eisen maar dat gaat nogal ver. Je kunt er natuurlijk wel mee dreigen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij mag dat absoluut niet.. maar als jij deze zaak op de spits zou drijven en je gelijk gerechtelijk zou willen afdwingen dan..

Ontstaat er een verstoorde verhouding tussen jouw huisbaas en jou.

Dat weet die huisbaas vermoedelijk ook wel en daarom denkt hij zijn gang te kunnen gaan.

Ik zou hem eens bellen en hem er...HEEL VRIENDELIJK... op attenderen dat hij door zijn handeling jouw huurdersrechten ernstig aantast..en

Dat hij jou hierdoor tot een hoger elektriciteitsverbruik dwingt.

Waarschijnlijk hoef je aldus niet eens te dreigen met wettelijke maatregelen om tot een redelijk compromis te komen...b.v. een eenmalige huurverlaging.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een spandoek die je buitenlicht wegneemt, kan beschouwd worden al "gederfd genot van een gehuurde woning". Dat betekent dat je huisbaas hetzij die spandoek moet wegnemen, hetzij je minder huur moet aanrekenen.
al bij al is het een hele rare manier van doen, waarbij hij helemaal geen rekening houdt met jou.
Als het tijdelijke reclame is, kan je het eventueel nog tolereren maar zou ik toch eens een vriendelijke maar hartig woordje met hem gaan praten. Het minste wat hij in zo een geval zou kunnen doen, is eerst even met je overleggen of je het okee vindt dat hij even reclame maakt voor zijn "speciale actie" of dergelijke. Met een termijn waarbinnen de spandoek ook weer weg moet. Als dat geregeld terugkomt, kan je voor die periode een tegemoetkoming of andere geste vragen vragen.
Is het blijvende reclame dan vind ik het helemaal wel gek. Daarvoor zou ik zeker verdere stappen ondernemen als hij niet spontaan de spandoek verwijderd of elders hangt.
Maar hoe dan ook, in beide gevallen geldt wettelijk de regel van het "gederfd genot van een gehuurde woning".