Waarom voelt mijn geverniste trapleuning plakkerig aan bij vochtig weer?

En wat kan ik er aan doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Interieur
17K

Antwoorden (4)

Hoe lang geleden is deze gelakt? En heeft de lak voldoende tijd gehad om uit te harden? Vooral tussen lagen door moet dit.
Droge lak pikt niet. Alternatief is dat je kleine kinderen hebt die met kleverige handen suiker op je trapleuning hebben laten zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe dat komt kan ik niet vertellen, maar ik ken een goede oplossing: namelijk met wat talkpoeder op een velletje keukenrol ze nawrijven. Dat werkt perfect.
Amadea
13 jaar geleden
Heb je acrylaatlak, oftewel een watergedragen product gebruikt? En hoe lang is dit geleden?

Acrylaatlak/vernis heeft -in tegenstelling tot terpentine verdunbare producten- nog wel eens de neiging plakkerig aan te voelen bij vochtig weer en/of verwarming van de huid van het bewuste oppervlak (steunen op een tafel b.v.) Zoals eerder vermeld moet er wel sprake zijn van voldoende doordroging op een -binnen de voorbereiding- ontvette ondergrond. Verfproducten harden / drogen pas goed door gedurende een aantal weken.
Waar dit plakkerige (opweken) precies door komt, durf ik niet te zeggen; waarschijnlijk de dichtheid van de oppervlaktestructuur?
Wel is het zo dat een acylaatproduct als het ware van buiten naar binnen droogt en een terpentineproduct van binnen naar buiten.

Heb je een terpentine verdunbaar product gebruikt, dan zou dit in principe niet kunnen, Droog is droog (want droogt van binnen naar buiten.

Tot slot: bij vochtig weer heb je zelf waarschijnlijk ook vochtiger handen, waardoor het plakkerig kan lijken?

Toegevoegd na 4 minuten:
Nabericht:
Hier kun je niets aan doen (mits goed voorbehandeld en goed doorgedroogd), anders dan verwijderen met verfafbijt en opnieuw beginnen.
Mogelijk heb je nog wat aan de onderstaande 'bron'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gisteren was het heel warm en vochtig weer en dan heb je er het meeste last van.