ik heb een spaarlamp. Als ik die uitschakel blijft hij duidelijk zwak branden. Hoe kan dat en watkan ik daar aan doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Interieur
2.6K

Antwoorden (5)

Het kan aan de ouderdom leggen,als ze ver versleten zijn durven ze wel eens raar doen.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Onzin, mijn spaarlampen doen het ook en dat zijn nieuwe.
Sluit de lamp andersom aan. Als het een lamp met een stekker is: draai de stekker om.
Anders verwissel je in de schakelaar of in de lampfitting de draden (wel even de stroom afschakelen).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het zou kunnen, dat er een sterk magnetisch veld in de buurt van de lamp aanwezig is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
als een lamp blijft branden als je ze uit doet, is er nog toevoer van elektriciteit. Tenzij het kort nadien ophoudt met branden natuurlijk (zie het andere antwoord hierover: nagloeien).
- Het kan aan de lamp zelf liggen, wat je makkelijk kan testen via de tip die je kreeg in de reacties : gewoon eens elders indraaien en afwachten.
- Het kan aan de elektrische installatie liggen.
* Soms is het gewoon (verbouwings)stof dat de werking van de schakelaar hindert. Zet de stroom af en maak de schakelaar los. "Poets" alle onderdelen eens goed. Hiervoor moet je even de elektrische draden losmaken, in de gaten borstelen en blazen, of nog beter : de schakelaar er even uithalen en schoonmaken. Zonder water natuurlijk, je kan wel even een oplaadbaar handstofzuigertje (bv kruimeldief) gebruiken of dergelijke.
* Kijk ook of er geen vochtsporen zijn. vocht kan ook maken dat schakelaars niet meer goed werken. Als er vochtsporen zijn, moet je dit absoluut verhelpen. Schakel hiervoor desnoods een vakman in of, als je zelf handig bent, verplaats de schakelaar naar een minder vochtige ruimte.
* de schakelaar kan ook gewoon stuk zijn. meet eens aan je lamparmatuur of er nog stroom is als de schakelaar is uitgeschakeld. als dit het geval is en je geen merkbare verbetering krijgt na de schoonmaak en er zijn geen vochtsporen, vervang de schakelaar dan. zoveel kosten en werk is dat al bij al niet.
Als er dan nog (blijvende) verlichting is in je lamp en je ziet dat niet als je dezelfde lamp in een andere armatuur draait, is er iets ernstigers aan de hand. Als het een opbouwinstallatie is, kan je de draden meteen ook vervangen plus de armatuur. Is het een inbouwinstallatie wordt het natuurlijk wat moeilijker. Ben je zelf geen klusser, laat dit dan over aan een vakman.
9 jaar geleden
De lamp heeft een wit fluoreserend poeder aan de binnenkant van het glas om het ultraviolette licht zichtbaar te maken als wit licht. Het fluorescerende poeder werkt als een soort glow-in-the-dark spul. Als de lamp maar heel kort aan is geweest, gaat 'ie ook meteen helemaal uit. Is de lamp wat langer aangeweest dan lijkt het of 'ie nog even blijft 'nagloeien'. Dat is normaal voor dat type lampen en daar kun je niets aan doen. Het duurt ook altijd maar even. Als je het echt erg vindt moet je een ander soort lamp nemen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
We zijn het eens !
(+)