Kan ik krijtverf gebruiken op een hoogglans kastje, zo ja, hoe te gebruiken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Interieur
6.6K

Antwoorden (2)

het kan wel maar weet niet welk effect je voor ogen hebt.

krijtverf gebruikt men vaak om een 'wash' effect te bereiken, en hoogglans is dekkend.

wil je het er toch opsmeren moet je de hoogglans schuren zodat het mat is en de verf goed pakt.

je krijgt dan enkel een mat effect maar het dekt niet.

wil je toch een dekkend en mat effect is het beter om de boel op te schuren en er grondverf op aan te brengen.

krijtverf is porreus waardoor vlekken er niet of heel moeilijk af zijn te krijgen. bij grondverf heb je hier geen last van.

mocht je krijtverf er toch op willen smeren werk het dan af met een laagje vloeibare blanke was. dit geeft een beschermlaagje zonder dat het effect van de krijtverf verloren gaat.

wat ook een mooi mat effect geef en wat ik zelf ook gebruik voor het pimpen van meubels sigmatex.
dit is een muurverf (in principe voor buitenmuren maar ook voor binnen) die je in alle denkbare kleuren kan krijgen of laten mengen.
het grote voordeel hiervan is dat het écht schrobvast is. elke vlek kan je er zo weer afhalen met een doekje en het blijft mooi voor jaren lang.

bij een beschadiging is het in een mum van tijd weer bijgewerkt omdat het snel droogt (en het stinkt niet)
de prijs is wat hoger dan grondverf, maar het is ook in kleinere hoeveelheden te krijgen bij de betere verfzaken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Even een correctie op voorgaand antwoord; krijtverf is wel degelijk dekkend. Alleen als je het verdunt met water wordt het transparanter.

Werkwijze: het meubel eerst goed ontvetten, dan de verflaag dof schuren en daarna kun je de krijtverf aanbrengen. Gebruik een kwast voor een authentiek effect, roller kan echter ook. Afwerken hoeft niet perse (ligt aan hoe intensief je 't gebruikt) maar kan met vernis op waterbasis of blanke of gekleurde boenwas. Hiermee kun je ook nog extra effecten geven (patineren, vergrijzen, kalken).