Wat stelt pandrecht voor?

Er komt mischien wat,
En nu heb ik pandrecht gedaan van mijn inboedel,
is het veilig of niet?

Toegevoegd na 12 minuten:
Kan een ander dan nog beslag leggen op mijn spullen?

Toegevoegd na 36 minuten:
Het is geregistreerd bij de belasting? kan een ander dan nog beslag leggen?

Toegevoegd na 42 minuten:
Maar er lig nog geen beslag op?
enkel pandrecht?

Toegevoegd na 1 uur:
Ik zal het nog een keer proberen uit te leggen,
Ik woon in een flat,
Ben een normale gewone burger,
sta nergen geregistreerd voor wanbetaling of zo dus ben een goede burger, nou wil een firma gaan graaien in de flat de bewoners zeggen niks omdat jammer genoeg geen trek meer hebben, een is er 78 jaar die zegt mischien ben ik over een maand dood dus ze bekijken het maar ik betaal,
der zijn jammer genoeg een vrouw van 92 die dement is dus die weet nergen van,
en zo kan ik wel door gaan?
Ik heb enkel een AOW dus kan geen proces beginne,
Dus heb ik een onderhandse akte gemaakt betreft pandrecht en geregistreerd bij de belastingdienst,
om te voorkomen dat ze mijn spullen uitverkopen,
dat heb ik uit een stopincasso gelezen en heb dat gedaan,
er is nog niks gebeurt in wat voor zin ook,
maar probeer een proces uit te lokken voor de andere bewoners ook in hun voordeel?
daarvandaan het pandrecht?

Toegevoegd na 4 uur:
Wie zegt dat er geen schuld tegen over staat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Interieur
1.1K
paulus811
11 jaar geleden
"Er komt misschien wat".... huh?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap het ook niet meer.
paulus811
11 jaar geleden
Hoe kun je nou in hemelsnaam je spullen verpanden zonder dat je enig benul hebt wat dat is?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik jou was, zou ik me als de sodemieter heel goed laten informeren door een onafhankelijke adviseur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Na de laatste uitleg: ik kan me niet voorstellen dat dit werkt. Allereerst moet er bij verpanding een daadwerkelijke schuld tegenover staan. Dus zomaar verpanden (zonder onderliggende vordering) heeft geen enkele zin. Ten tweede: ja, het kan een methode zijn om deurwaarders nog eens na te laten denken aan de effectiviteit van een inbeslagname, maar het hoeft niet. Een deurwaarder kan alsnog beslag leggen. Een pandrecht voorkomt beslaglegging niet: het regelt alleen wie de opbrengst van de verkoop van de zaken krijgt. Met andere woorden: dit gaat u op geen enkele manier verder helpen. Wellicht frustreert u de deurwaarders wel, maar uiteindelijk heeft u toch vooral uzelf ermee. Een betere tip is: ga naar het juridisch loket. Zij kunnen u van echt advies bedienen (in plaats van een rare gedachtengang op het stopincasso forum). Wellicht is de zaak toch zo dat u op basis van gesubsidieerde rechtsbijstand van een advocaat gebruik kan maken.

Antwoorden (1)

Een pandrecht geeft het recht aan de pandnemer om het onderpand te verkopen als de pandgever zich niet aan zijn afspraken houdt.

Dus: jij sluit een lening af, de gelduitlener wil een 'onderpand', dus jij geeft jouw auto als onderpand. Uiteindelijk blijkt dat jij niet kan (of wil) betalen. De pandnemer mag dan jouw auto verkopen en de opbrengst gaat dan naar het vereffenen van (een deel van) de schuld.

Het voordeel van een pandrecht voor een pandnemer is dat het pandrecht ook na een faillissement blijft bestaan. Het geeft dus meer zekerheid.

Toegevoegd na 15 minuten:
Op de vraag "is het veilig".

Tja, in principe is het geven van een pandrecht heel erg stom. Het geeft immers aan dat de schuldeiser (of de geldverstrekker) je niet genoeg vertrouwt om op basis van je inkomen een lening of krediet te verstrekken. Bij een lening moet het dus vooral een waarschuwingssignaal zijn dat je eigenlijk niet kredietwaardig genoeg bent.

Daarnaast maak je het een schuldeiser of kredietverstrekker wel heel erg gemakkelijk om druk op je te zetten. Normaal kan een inbeslagname (en een veiling) pas na de uitspraak van een rechter. Nu ben je overlevert aan de voorwaarden en de werkwijze van de pandnemer.

Op de vraag "kan een ander beslag leggen op mijn spullen"

Ja, dat kan. Vaak is een pandrecht 'stil', als in dat het niet centraal geregistreerd is. De beslagnemer kan dan niet weten dat er een pandrecht op zit. Het pandrecht kan dan alsnog uitgeoefend worden door de instantie die het beslag gelegd heeft te informeren van dat pandrecht. De pandakte moet dan wel bij de notaris of bij de Belastingdienst geregistreerd zijn.

Toegevoegd na 28 minuten:
Ja, nogmaals, iemand anders kan beslag leggen. Het is aan de pandnemer om zijn pandrecht uit te oefenen.

Toegevoegd na 37 minuten:
Om dat te verduidelijken. Een derde mag beslag leggen op de goederen. De pandnemer kan die derde informeren over zijn of haar pandrecht. Dat heft de inbeslagneming niet op! Het betekent alleen als die derde de zaken verkoopt of veilt, dat de opbrengst daarvan voor de pandnemer is, uiteraard ter hoogte van de vordering die er was.