Waarom kost een hoogglans keuken zoveel meer dan een matte?

Wij willen een keuken kopen en bij de keukenwinkel werd ons verteld dat een hoogglans 3300 extra kost. Ik vraag me af waarom, het is toch gewoon een ander soort verf dat erop gesmeerd wordt lijkt me.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Interieur
2.8K

Antwoorden (4)

Ik denk dat het gewoon marketing is. Het geeft een luxueuze uitstraling en daar willen mensen meer voor betalen.

Voor het geld dat jij extra voor de verf betaalt heb ik mijn IKEA keuken gekocht. Inclusief koffiezetapparaat, magnetron, oven én hoogglansdeurtjes zonder grepen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Hoogglansverf is overigens wel iets duurder en er kan natuurlijk een betere kwaliteit zijn gebruikt. Maar als ik al mijn deurtjes en frontjes laat spuiten kost me dat ongeveer 1000, --.

Over het algemeen verdienen keukenboeren heel weinig op de inbouwapparatuur die ze leveren, maar des te meer op greepjes en speciale wensen. Ik zou je zeker adviseren om ook andere keukenbedrijven te bezoeken en daarbij op te letten dat het echt van een ander bedrijf is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb ook een Ikeakeuken maar die was toch wel heel wat duurder... dat ligt natuurlijk aan wat je wil, hoeveel kastjes en wat voor aanrechtblad. Misschien heb jij maar 25% van de kastjes van Anita. Verder ben ik het wel met je eens, Ikea heeft ook prima spul!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt Pelle, ik heb maar 3 kastjes onder, 3 boven en een blad. De prijs is zeker niet vergelijkbaar. Maar Ikea heeft normaal een folieafwerking (goedkoop), maar ik heb wel de gelakte versie. Die wad iets duurder, maar een verschil van 3000 euro is heel veel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat verschil van 3000 krijg je natuurlijk veel sneller als je veel meer kastjes hebt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, sowieso.Maar zo'n IkEA onderkast kost ongeveer 150 euro met lades, deurdempers e.d en een inbouwkast (oven bijv). 100 euro (met onderlade). Ik bedoelde het vooral als vergelijking hoeveel geld 3000 euro is. Keukenboeren doen daar erg makkelijk over omdat ze dan 'goeie' kortingen kunnen geven op inbouwapparatuur. Die prijzen zijn te googlen en dan denk je al snel goedkoop uit te zijn. Zo zijn er veel meer trucjes om de prijs op te drijven. Dus dat is de kern van mijn antwoord. Mijn advies is daarom aan de vraagsteller niet zozeer om naar IKEA te gaan, maar om naar echt verschillende concurenten te gaan. Veel keukenwinkels zijn in weze onderdeel van Brugman onder zeer veel verschillende namen zoals keukenkampioen en keukenconcurent. Bruynzeel is in ieder geval geen onderdeel van Brugman. De vraagsteller zou ook eens over de grens kunnen kijken, in Duitsland. Keukens zijn daar van goede kwaliteit en stukken goedkoper.
burgos
11 jaar geleden
Gelakte meubelen , keukens dressoirs enz zijn altijd veel duurder.
Zie mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik een tip mag geven, wat hierboven ook al gezegd werd; gan naar Ikea. Voor dezelfde prijs heb jij een complete keuken inclusief hoogglans deurtjes en apparatuur.
De prijs die je extra betaald is totaal afhankelijk van hoe dat geproduceerd wordt. Zijn de deurtjes al bestaand en wil je die hoogglans hebben dan is dat vaak handwerk en betaal je dus heel veel extra. Voor deurtjes die al hoogglans zijn hoeft dat niet. Deze deurtjes worden in grote hoeveelheden geproduceerd en zo kan de prijs naar beneden. Ook maakt het uit of het gelakt is of dat het folie is. Folie is uiteraard een goedkoper product om te produceren. Dus zijn die deurtjes ook goedkoper.
ps. bij ikea zijn de hoogglans deurtjes met folie bedekt maar je hebt dan ook 25 jaar garantie! Ze zijn daar te krijgen in wit, geelwit, zwart, rood en grijs. Bronnen:
- http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/80200745/#/80067567
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik ken niemand met een hoogglans keuken, dus ik heb het nooit iemand kunnen vragen. Maar kennelijk zijn er hier "experts" Zo'n hoogglans keuken, heb je daarbij niet de hele boel steeds onder vingerafdrukken zitten? Ik vind zo'n keuken ook erg mooi, maar ik doe het steeds niet omdat ik niet de hele dag wil poetsen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh, ik heb me vergist. Mijn deurtjes zijn wel gespoten, maar niet met hoogglans. Ik zag idd. dat bij IKEA bij hoogglans folie is gebruikt. Burgos heeft gelijk voor wat betreft de prijs denk ik. Ik vind het echter wel een heel erg groot prijsverschil. Burgos geeft ook aan dat het erg mooi staat en daar ben ik het wel mee eens.
burgos
11 jaar geleden
Ja hoogglans folie is wel ff wat anders dan lakwerk.
Wij hebben zelf een meubel fabriek,en als je kijkt wat het voor een werk is om iets glanzend te spuiten,dan kan je begrijpen dat zo iets 3300 meer kost.Elk stofje zie je zitten op hoog glans,alleen het schuren vraagt al veel meer aandacht.Verf zelf maar eens iets met hoog glans en kijk later eens wat je allemaal aan oneffenheden ziet zitten op je houtwerk.Daarnaast moet er ook nog hele goede lak op, want het mag beslist niet krassen,want je ziet alles zitten op hoog glans.Hoop dat je het nu begrijpt,en koop hem maar, want hoogglans keuken is prachtig.
Suc6 met de aankoop.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dit gaat natuurlijk niet op,bij hoogglans kunststof,dat verschilt niet zo veel.

Toegevoegd na 6 minuten:
Daarnaast moet hoogglans ook nog eens gedroogd worden in een speciale ruimte,er mag bij het drogen van de lak beslist geen stof op komen.
burgos
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed verhaal en ik snap je standpunt. Plus dus. Toch vraag ik me af of het grote prijsverschil ook opgaat voor de deurtjes van een keuken die je bij een keukenboer koopt. Alleen de deurtjes worden gespoten en volgens mij is dit bij een keuken geen maatwerk. Neemt niet weg, dat ik je standpunt goed begrijp als het om goed geproduceerd maatwerk gaat.
burgos
11 jaar geleden
euc helemaal met je eens,je zou zo in een spuiterij kunnen werken,Ha ha.
Nogmaals niks moeilijker dan hoogglans spuiten.
De prijs die je extra betaald is totaal afhankelijk van hoe dat geproduceerd wordt. Zijn de deurtjes al bestaand en wil je die hoogglans hebben dan is dat vaak handwerk en betaal je dus heel veel extra. Voor deurtjes die al hoogglans zijn hoeft dat niet. Deze deurtjes worden in grote hoeveelheden geproduceerd en zo kan de prijs naar beneden. Ook maakt het uit of het gelakt is of dat het folie is. Folie is uiteraard een goedkoper product om te produceren. Dus zijn die deurtjes ook goedkoper.
ps. bij ikea zijn de hoogglans deurtjes met folie bedekt maar je hebt dan ook 25 jaar garantie! Ze zijn daar te krijgen in wit, geelwit, zwart, rood en grijs."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je kijkt bij de duurste keukens, kun je niet eens hoogglans krijgen, het geeft alleen maar vlekken.