Waarom is de levertijd bij meubels zo lang?

Wij hebben eetkamerstoelen besteld bij winkel X, levertijd is 10 weken! Terwijl we fauteuils hebben gekocht bij winkel Y waar de levertijd 4 weken is. 4 weken kan ik wel opbrengen, 10 weken vind ik echter wel erg lang.. Waar ligt het aan dat het bij de een heel lang duurt en de ander vrij vlot is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Interieur
2.4K

Het beste antwoord

Er is een verschil, net als bij kleding, tussen confectie en maatpakken. Ikea, Leen Bakker e.a. leveren van de plank: snel en goedkoop. Als je meer speciale (design) meubelen wilt, is de voorraad daarvan gering. En als je bovendien nog de kleur en soort bekleding kan kiezen, is het helemaal maatwerk. En dat duurt. Als je pech hebt zit de zomervakantie er tussen en/of de kerstvakantie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Meubels als stoelen en tafels zijn er vaak in vele uitvoeringen. Omdat meubels nogal volumineus zijn is het moeilijk als die uitvoeringen op voorraad te houden. Meubels worden dus gemaakt nadat deze door de klant zijn besteld. Vandaar de levertijden.

Eigenlijk vreemd als je bedenkt dat een kozijn in 1 1/2 week geleverd kan worden :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De winkelier wil geen enkel risico meer lopen,in deze tijd.Ze gaan pas bestellen als ze de order binnen hebben.
En dan gaat de fabrikant nog niet aan de gang hoor,de meubels worden pas gemaakt als het in de planning van de fabrikant past.
Bestel je een stoel die ze net gemaakt hebben,dan kan het makkelijk 6 weken duren voor ze weer in productie gaan

Toegevoegd na 1 minuut:
Er zijn nog wel winkels die heel snel leveren en alles bijna op voorraad hebben,o.a Leen Bakker
burgos
12 jaar geleden
Het is moeilijk leverbaar omdat die meubels te zwaar zijn. En dat is moeilijk voor de mensen die het willen afleveren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat hier nog niet bijstaat is het feit dat die meubels niet bij ons gemaakt worden maar meestal in een of ander exotisch land. Ik ken een groothandelaar die 2 weken terug naar China gegaan is om meubels in te kopen. Die moeten dan per schip naar West Europa komen wat ook nog eens extra 2 weken duurt.