Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik zomaar in de muur boren?

Ik heb namelijk een muur die denk ik van gips is, alleen vraag ik mij af hoe ik erachter kom ik of erin kan boren, en waar? Lopen leidingen langs de muren of via de grond? Het is ook mijn eerste woning en zou graag plankjes aan de muur willen doen. De schroeven zijn zo'n 5cm lang maximaal. Moet ik ook plugjes gebruiken of gewoon de schroef in de muur schroeven?

Mvg

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Interieur
7.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Veel vragen tegelijkertijd :-)
In iedere muur kan je boren, echter je moet voorzichtig beginnen en niet gelijk met een hamerboor beginnen te rammen. Boor eerst langzaam in de slagboor stand. Dit is de stand waarbij er geen kloppende beweging wordt gemaakt. Als de muur van gips is merk je dit snel genoeg omdat de boor er zeer gemakkelijk in gaat en er veel wit, zeer droog, poeder uit de muur komt. Lukt het op deze manier niet dan kan je de klopstand aan zetten. Wederom rustig beginnen en de machine het werk laten doen. Als ook dat niet gat zal je er een boorhamer bij moeten halen, die kan nog wat meer geweld genereren.
Schroeven in de muur doe je altijd met een plug omdat de schroef niet voldoende grip heeft in een muur. Als het gips blokken zijn kan je special fisher "wokkel"pluggen gebruiken. als het gips platen zijn gebruik je holle wand pluggen. De bouwmarkt kan je hier verder in adviseren.
Wat betreft de leidingen. Hiervoor zijn vrij goedkope apparaatjes in de handel waarmee je deze feilloos kan opsporen zodat je niet ineens in een water- of elektriciteitsleiding boort.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding