Hoe kan ik mijn stoel zelf stofferen?

Ik heb per ongeluk een deel van mijn stoel beschadigd waardoor nu de stof er voor een deel af is. Hoe kan ik de stoel zelf opnieuw stofferen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Interieur
1.1K

Antwoorden (2)

Probeer eerst eens te kijken of de stoffering losgehaald kan worden.
Als dat lukt dan volgt de volgende uitdaging, de zelfde stof te vinden.

Nu leg je de oude stof over de nieuwe heen en neem de omtrek over en knip deze uit.
Nu span je de nieuwe stof exact zoals de oude gezeten heeft en zet deze opnieuw op dezelfde wijze vast.
Eventueel nietwerk kun vervangen voor kleine spijkertjes ( wel spijkertjes die een kop hebben ).

Op deze wijze kun je als je de smaak te pakken hebt alle stoelen voorzien van nieuwe stoffering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Afhankelijk van hoe dat deel vast zit, moet je dat deel eraf halen. Dan kun je de beschadigde stof verwijderen en er een nieuwe op plaatsen. Meestal is de achterkan van hout, dus een niet-hamer is het belangrijkste stuk gereedschap. Plaats de nieuwe stof over het te bedekken oppervlak en niet 1 van de kanten (aan de onderkant) vast. Leg het geheel op de "kussen zijde" en leg er iets zwaars op zodat het kussen ingedrukt is. Zorg ervoor dat het nieuwe stof dus strak en zonder kreukels onderop ligt. Niet dan de anderen zijden ook aan de onderkant van de plank vast. Verwijder het gewicht waardoor je kussen uit zal deuken en je nieuwe stof nog strakker komt te zitten. Dan maak je dat deel op die manier weer aan de stoel vast, zoals deze heeft gezeten voor het verwijderen. Succes!!