Binnenkort vloerbedekking vervangen. Ik wil laminaat, maar ben bezorgd over geluidsoverlast ?

Niet over geluidsoverlast van mijn kant, maar de onderbuurman is doof dus ik hoor nu al zijn tv & radio . Ook hoor ik het als hij zijn stoel naar achteren schuift op zijn laminaat, ed.
Woon in een jaren 60 flat, beton, erg gehorig. Ga ik nog meer van de buurman (en de buren naast me) horen als ik zelf laminaat heb (minder demping?) of maakt dat niet zoveel verschil?
Het is hier een grote klankkast, maar ik heb niet het idee dat die vloerbedekking van mij nou echt zoveel dempt...maar toch twijfel ik.

Bij voorbaat dank

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Interieur
3.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kijk even in je huurcontract. in sommige woningen mag je geen laminaat leggen vanwege het geluidsoverlast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk zou dat wat mij betreft in geen enkele flat/etage woning mogen, maar het gebeurt. Volgens mij ben ik hier onderhand de enige die nog vloerbedekking heeft...de woonstichting vind het allemaal best.

Het beste antwoord

als je hoogpolig tapijt en goede ondervloer vergelijkt met laminaat en goede ondervloer zal het nog wel een redelijk verschil zijn lijkt mij.

dit artikel vond ik op een website over geluid en vloeren (zie bron voor hele artikel):

Om deze norm van 10 Db te halen, zijn fabrikanten van harde vloeren de laatste jaren geluidsreducerende producten gaan ontwikkelen. Met name de geluidsreducerende vloerplaat is een geschikt middel.

Belangrijk : Bij een geluidsreducerende vloerplaat wordt alleen het effect in de aangrenzende ruimtes gemeten. Het geluid in de ruimte zelf is vaak zelfs meer. (de dikte werkt als klankkast.)

Wat ook erg verschilt, is de manier van meten. TNO meet alle waarden exclusief de afwerking. De gebruikte toplaag kan zowel een positief als een negatief effect geven op het resultaat. Het kan dus zijn dat een combinatie van een goede ondervloer met een minder geschikte vloer niet meer aan de eis van 10 Db voldoet!

De mogelijkheden:

Zachte vloeren:

Tapijt:

kan uiteraard, spannen op een verend ondertapijt is zeker aan te raden. Is spannen uitgesloten i.v.m. bijvoorbeeld gebruik van een rolstoel, dan is verlijming op een vloerplaat een goede oplossing. Ook in dit geval een goedgekeurde vloerplaat gebruiken, Daar een aan het beton verlijmde vloerbedekking zonder ondertapijt vaak niet meer dan 2-6 Db dempt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

hoeft niet.er zijn steeds betere ondervloeren,te koop.de dunne zilverkleurig,goudkleurig is er ook heb ik gezien.maar de groen gekleurde wat dikkere zou miss. bij uw situatie passen.de bouwmarkt zal u er wel bij willen helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hangt er een beetje vanaf of je MEER geluidsoverlast zal hebben.

Als je nu tapijt hebt met een groene ondervloer zul je meer overlast hebben als je laminaat plaatst met een ondervloer. Of dit benoemenswaardig is kan ik niet inschatten...

Het probleem bij laminaat is resonantie. Het versterkt omgevingsgeluid omdat het hard is (vooral laminaat). Dit is deels op te lossen door een groene ondervloer (die vierkante platen).
Verder kan je ervoor kiezen om een hardhouten vloer te nemen. Deze bestaan uit meerdere lagen hout, waardoor geluidstrillingen minder snel worden doorgegeven. Echter zijn deze erg duur!

Als je nu dus een vloer hebt zonder ondervloer zal het niet erger worden, maar misschien wel als je al een ondervloer onder het tapijt hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De overlast zou zodra je er een goede ondervloer hebt liggen, niet al teveel toe nemen. Dus blijft de vraag hoeveel last je er op dit moment van hebt. En als je er echt
zoveel last van hebt adviseer ik je om er gewoon eens met je onderbuurman over te hebben. Aangezien normaal altijd
de ouderen zeuren over geluidsoverlast zou hij het wel moeten begrijpen mits hij het kan verstaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De man is aan 4 kanten omringd door buren waarvan er al 3 geklaagd hebben over het volume van zijn tv & radio. Hij beloofd beterschap, maar toch komt het er niet van. Ik ga in iedere geval een goede ondervloer leggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat zou ik dan sowieso maar doen:P
kurkvloeren is mssn ook alternatief...dempender als laminaat, en isoleert prima. is in veel en mooie desings te krijgen tegenwoordig, en in combinatie met ondervloer zal je wellicht verbetering hebben naar geluidslast toe...