Hoe kan ik er voor zorgen dat tulpen langer mooi blijven?

Ik vind tulpen zulke leuke bloemen. is er een manier waardoor ze ik ze langer op de vaas kan hebben staan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Interieur
3.8K

Het beste antwoord

- Vlak na aanschaf met een speld een gaatje prikken vlak onder de kop van de tulp.
- Niet te veel water: hooguit 2 centimeter (wel regelmatig verversen).
- Een schepje suiker en een klein scheutje chloor in het water.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je, precies zoals ik het ook doe;)"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Chloor............ja ja

Andere antwoorden (8)

Ik heb vorige week donderdag tulpen gekocht bij ALbert Heijn en ze staan nog steeds prachtig! Ze waren allemaal net open of nog net gesloten toen ik het bosje kocht. Er zat een zakje poeder (soort Pokon) bij en er stond bij dat ik dat in het water moest doen en de tulpen schuin af moest snijden.

Nu staan ze dus al sinds donderdag echt mooi open en er is nog geen teken van verval. Ze kunnen op deze manier dus makkelijk een week staan. Ik verwacht dat ze vrijdag of zaterdag wel zullen beginnen met slap hangen en/of uitvallen.

Als je ze dus schuin afsnijdt en een beetje pokon aan het water toevoegt zou dat prima moeten werken. Ook is van belang hoe vers ze zijn als je ze koopt natuurlijk en dat je ze zo lang mogelijk koel houdt voordat je ze in de vaas zet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, het belangrijkste is veel water blijven geven.
Laat de vaas ook staan op het plekje waar je ze eerst hebt neergezet, want telkens op een andere plek zetten houden tulpen niet van!

Dus gewoon niet telkens verplaatsen en veel water bij blijven schenken, dan heb je de meeste kans dat je er 10 dagen van kunt genieten. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zodra ze de vaas wat "ontgroeien" en dus heel lang worden, gewoon nogmaals snijden tot kortere lengte. Zo moeten ze toch wat langer blijven staan.

Zet ze op een koelere plek. De warmte van de zon kan ze eerder doen uitbloeien.

Hier vind je nog leuke tips, om je tulpjes mooi te schikken.

http://www.tuinadvies.nl/tulpen_tips.htm

http://www.yunomi.nl/artikel/lang-plezier-van-je-tulpen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ook goed werkt om ze langer rechtop te houden is een heel klein sneetje maken onder de top. Dat betekend verticaal een sneetje zetten en dan blijven ze beter en langer rechtop staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onderaan regelmatig een stukje van de stengel snijden. Bloemisten verkopen ook zakjes met voeding die je bij het water kan doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb zaterdag op de markt een grote mooie bos gekocht en deze ontgroeien nu mijn vaas, dus ik ga ze maar weer korter snijden.

Mijn truc?
Na het kopen, goed grof schuin afsnijden en in een vaas zetten, met het papier er nog omheen!! Na een uur het papier eraf halen.
Niet meer dan 2 cm water in de vaas en daar een suikerklontje in doen!!!
Elke dag/om de dag het water weer tot 2 cm hoogte bijvullen en je kunt er een lange tijd van genieten :-)

Geniet ervan, ik word er ook altijd weer vrolijk van!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn bepaalde planten te koop waaronder tulpen die heeeeeel lang mee gaan, totdat jij ze weggooit.

Echte neppers, maar nep echt.
Alleen ze ruiken niet als tulp
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zet ze altijd op zo weinig mogelijk water, in een vaas die wat te hoog is in het begin. Ze groeien dan door, tegen de tijd dat ze open gaan staan ze aan de rand van de vaas, als ze helemaal open zijn staan ze prachtig.
Hoe meer water je geeft, hoe harder ze groeien.