Hoe kan het dat ik schokjes van de kachel naast mijn bed krijg ?

Mijn bed licht naast een gewone kachel en op plekjes waar het lak weg is waar je dus het metaal echt kunt aanraken , ook als ik een ijzeren voorwerp ertegen aan houd geeft het kleine vonkjes. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Interieur

Antwoorden (3)

Het kan zijn dat je je door het bewegen in bed jezelf statisch oplaadt. Staat het bed op rubber pootjes? Je kunt proberen om het bed met een aardedraadje te verbinden met je kachel (die immers ook met de randaarde verbonden is).

Toegevoegd na 1 uur:
Het kan zijn dat je synthetische stoffen gebruikt op je bed, probeer dan eens wat uit hiermee om deze eventjes weg te halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
escape
12 jaar geleden
Warm. Ik heb mijn antwoord verwijderd, want deze 'kachel' blijkt gewoon een radiator te zijn. Die is dan weliswaar niet met randaarde verbonden, maar wel geaard via de leidingen. Dus wel een plusje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je. Ja, dat bedoelde ik, via de leidingen... En dan via de waterleidingen die, meestal in de badkamer en tevens in de meterkast aan aarde liggen. En een beetje via de elektrische aansluiting van de ketel.
Misschien statische elektriciteit? Tip: koop een speciaal geïsoleerd koperen staafje (Anti Shoc by Jasa AG, Switzerland), houd dat regelmatig tegen een metalen voorwerp en je wordt "ontladen" zonder pijn.
Echt een aanrader! Ik heb er een aantal van in huis liggen, op diverse plaatsen en gebruik ze in de winter bijna dagelijks.
Zie o.a. anti-staticmat.com/antishoc.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is heel simpel, je "krijgt" geen schokjes, maar je geeft ze!

dit komt doordat je bijvoorbeeld fleece draagt of iets dergelijks, wat bij beweging een spanning opwekt.

je kunt het niet 100% voorkomen.