Is de verhuurder verplicht om de schimmel te verwijderen in mijn woning?

Ik heb in mijn woning veel last van schimmel op de muur, moet ik dat als huurder zelf betalen om dat te verwijderen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Interieur
10.6K

Het beste antwoord

Wanneer de woning in goede staat van onderhoud verkeert en er geen sprake is van technische tekortkomingen, dan is de huurder zelf aansprakelijk voor het onderhoud.

Bewoners, huisdieren en planten in huis produceren dagelijks ongeveer tien liter vocht. Dat komt door de waterdamp die vrijkomt bij b.v. douchen, afwassen en het drogen van de was. De verwarming aanzetten én goed ventileren zorgt ervoor dat de vochtige, vervuilde lucht wordt vervangen door verse lucht. Gebeurt dat niet, dan ontstaan er vochtproblemen, zoals schimmelvorming. En dat is ook slecht voor je gezondheid.

Als de verwarming regelmatig aanstaat en je bovendien goed ventileert, hoort er geen schimmel in huis te zijn. Dan zou er sprake kunnen zijn van een "technisch gebrek", dat door de verhuurder/woningeigenaar moet worden verholpen. Zo kan er in jouw geval misschien sprake zijn van een slecht geïsoleerde buitenmuur, waar vocht intrekt.

In dat geval moet de woningeigenaar bouwkundige verbeteringen aanbrengen om de isolatie en ventilatie van de woning te verbeteren. Doet hij dat niet (of hebben de werkzaamheden geen verbetering tot gevolg), dan kun je de afdeling Bouw- en Woningtoezicht van de gemeente inschakelen, of de GG&GD. Zij kunnen advies geven over verbeteringen en aangeven of specialistisch onderzoek nodig is.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

als de schimmel er zat voor je in het huis kwam: de verhuurder.
als de schimmel is ontstaan door een bouwkundig probleem: de verhuurder.
als de schimmel is ontstaan door de bewoner (slecht ventileren, slecht schoonmaken, veel vocht in huis brengen): de huurder
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kort maar krachtig +
De verhuurder is enkel aansprakelijk voor onderhoud aan het exterieur van het onroerend goed, dus alleen de buitenzijde. Een uitzondering hierop zijn grote onderhoudswerkzaamheden aan o.a. het riool. Schimmelvorming in het interieur valt hier dus niet onder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De schimmel zelf zal hij misschien niet hoeven verwijderen maar de oorzaak daarvan zal hij wel aan moeten pakken want het gaat om een ongezonde leefomgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De verhuurder is verplicht om daar wat aan te doen. Elk verhuur coorparatie of de woningbeheer hebben werkende bouwvakkers of tewel mensen in dienst, die zulke werke verrichtten. Dus ja hij is VERPLICHT ! Trek maar vast aan de bel.
Veel succes