Werd er in Nederland vroeger ook gebruik gemaakt van separate kranen voor warm en koud, of is dat een typisch Engels verschijnsel?

Mijn vriendin irriteerde zich mateloos aan deze kranen tijdens een bezoek aan Engeland en ik moest toegeven nooit dit systeem in Nederland gezien te hebben. Is dit ooit in Nederland geweest en hebben we dit snel vervangen of hebben wij dit systeem overgeslagen?

(Ik ken natuurlijk wel een enkele koudwaterkraan.)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Interieur
4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel eens een mengkraan 'look alike' gezien waar uit het uiteinde naast elkaar 2 openingen komen waar je als je je wast je tóch nog verbrand aan de gloeiend hete kant? ;P Hoe verzinnen ze dat soort dingen nou toch.... P.S. Ze hebben flexibele setjes die je op de kranen kunt schuiven die bij elkaar komen. Zelf de Engelsman heeft er af en toe eentje in huis, maar die houden ze natuurlijk doelbewust uit het zicht van de toeristen, zich schamende over dit agaische sanitair... ziet er uit als een soort flux-capacitor uit Back To The Future.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat is mijn idee nou ook, hoe kan dit zo populair zijn geworden als de verbetering zo voor de hand ligt en zo simpel is (althans lijkt).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er lijkt wel een soort regelgeving te zijn dat mengen uit ten boze is, al kom je in een beetje klasse hotels wel gewoon mengkranen tegen.
Als de drukken niet kloppen en de druk op koud zo hoog is t.o.v. warm, stroomt het water door de ketel of wat voor 'n wateropwarmapparaat dan ook niet voldoende door, met oververhitting tot gevolg (schat ik in).
Oververhittingsbeveiligingen zullen, Engelsen kennende, niet zo betrouwbaar zijn, met gevaarlijke situaties tot gevolg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
MrTomaat is gewoon gewend aan het hedendaagse comfort.
In Engeland echter lopen ze vaak wat achter, of vervangen pas als het echt stuk is. En voor een mengkraan heb je een gat in het midden nodig, moet je ook nog de wastafel vervangen, haha, dat doen ze dus niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een gemis aan comfort, exact met daarna een directe gedachte: waarom niet anders/beter? Dat een zwart-wit televisie niet de volgende dag verbeterd werd door een kleuren-tv snap ik, dat is technisch velen malen lastiger. Theodbn legt hieronder mooi uit waarom niet direct naar mengkraan gegaan is terwijl dat zo voor de hand ligt. Ik denk ook dat het heel Nederlands is om een vervangcultuur te hebben, daar ben ik in Litouwen(vriendin) ook wel achtergekomen, als het niet uit elkaar valt gaat het niet weg. Kunnen we in Nederland nog een hoop van leren, zeker nu :P.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vrienden van ons hebben zo'n systeem in hun douche. Is een oude flat. Had het nog nooit gezien en het blijkt inderdaad vreselijk onhandig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
if it aint broken dont repair it.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"If it ain't broke, don't fix it" slaat op een ander kwestie, althans ik zie reparen en volledig vervangen als twee verschillende dingen. @tbone, In een douche? Dat lijkt me helemaal niet te doen, dan krijg je ijskoud en gloeiend heet water over je lichaam, weet je zeker dat het geen hand mengkraan was?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet wat voor de Britse handenbranders:
Ene kant mengkraan van 'continent' kwaliteit, andere kant zeeppompje! ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
LOL
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ MrTomaat, ja maar je begrijpt wat ik bedoel toch; if it aint broken dont fix it. zolang het goed werkt waarom zou je ' t dan vervangen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar daar gaat het juist om hier, dat het niet goed werkt.
En als iets niet goed werkt is vervanging voor iets wat dat wel doet, zeker als dat gewoon beschikbaar is, een logische stap.
Slechts uit pure armoe blijf je dan bij het oude zitten, zou je dan denken.

Het beste antwoord

Ook deze wastafels werden tot de zeventiger jaren geplaatst in woningen in Nederland.

Dat tot die tijd gescheiden warm en koud verplicht was had te maken met de warmwater apparatuur.

De geisers die voor die tijd gebruikt werden waren van een dergelijk formaat dat de doorstroom van de geiser behoorlijk laag lag om voldoende heet water te krijgen, ook hadden die geisers nog geen doorstroombeveiliging, dat maakte dat door het enorme drukverschil het koude water de uitstroom van de geiser tegen hield en de mogelijkheid bestond dat de geiser explodeerde.

In de jaren zeventig is de overheid er vanuit gegaan dat al die oude geisers vervangen waren en gaf de goedkeuring om in alle huizen (nieuwbouw) een mengkraan toe te staan, Nederland heeft toen in rap tempo bijna al die oude wastafels vervangen door moderne wastafels met een (luxe)mengkraan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Kijk dit legt precies uit wat ik wilde weten.
Ivana
12 jaar geleden
+ Exact!

Andere antwoorden (4)

Jazeker kennen/kenden wij dit systeem ook in Nederland. Voordat de mengkraan werd ontwikkeld, was dit een heel normaal verschijnsel. Er was op dat moment geen betere oplossing.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er was op dat moment geen betere oplossing. Ja maar je zou toch zeggen dat na eerste paar maanden gebruik iemand er toch een buis met drie gaten opzet zodat je een mengkraan hebt. Of lijkt dat alleen zo logisch omdat we nu niks anders meer kennen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schroef eens een mengkraan en een gewone kraan uit elkaar en probeer je voor te stellen, een mengkraan met de techniek van 100 jaar geleden te produceren (dus zonder kunststof) en wat deze dan zou moeten kosten. Bovendien bestaat stromend warm water (voor/in elk huishouden) ook nog niet zo heel lang. 2 aparte kranen is dus best logisch (ondanks mengkranen handiger zijn).
Cryofiel
12 jaar geleden
Daar was wel een oplossing voor, hoor. Een gummislangetje met drie uiteinden. Je klemde één uiteinde om de uitstroomopening van de warme kraan, één uiteinde om de uitstroomopening van de koude kraan, en uit het derde uiteinde stroomde dan gemengd water van de juiste temperatuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://thereifixedit.failblog.org/2011/01/04/white-trash-repairs-separate-faucets-no-more/
Ja, dit hadden wij ook.
Pas na de oorlog kwamen mengkranen op de markt.

De eerste badkranen waren nog geen mengkranen, hadden één kraan voor warm en één voor koud water.

En ik herinner mij nog wel die wasbakken die jij op je plaatje hebt.
Wat een luxe was dat: een warmwaterkraan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk het wel aangezien ik ook 2 van zulke wasbakken hier in de boerderij heb:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja hoor mijn wastafels op de slaapkamers zijn nog steeds zo