Chauffage geeft weinig warmte af. Waarschijnlijk verstopping. Helpt het om alle radiators af te zetten en al het warme water naar die 1ne te sturen?

1 van mijn radiators werkt niet naar behoren. Hij geeft heel weinig warmte af. Waarschijnlijk zit er ergens een verstopping in de leiding. Helpt het dan om eens alle radiators af te zetten en die 1ne helemaal aan te zetten? Zou het dan kunnen dat er een sterkere stroom ontstaat in de leidingen of blijft de stroming van het warm water constant ookal staan de andere aan/uit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Interieur
2.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
probeer het uit, dan weet je het.
Bij mij werkt het (ik heb ergens een kronkel in een leiding die ik op die manier ontlucht)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het aan het uitproberen, maar het werkt hier niet echt. Daarom dacht ik misschien dat ik fout zat, en dat er misschien ook wel iemand anders is die een andere oplossing weet.
Tevens zou ik eigenlijk ook niet weten of-dat hetgeen wat ik stel, wetenschappelijk te staven is. Want is het eigenlijk wel zo dat de stroom sneller wordt als de andere radiators afstaan?

Antwoorden (2)

Meestal zit er ergens een luchtbel en moet je eerst ontluchten.
Heb je de waterdruk gecontroleerd? Die moet gewoonlijk tussen de 1,5 en de 2 bar zitten.
Door alle radiatoren op een na af te sluiten kan de weerstand ook te groot worden en dan sluit de ketel alles af en gaat hij uit.
Het gebeurt maar zelden dat de leidingen echt dicht raken, meestal is een luchtbel het euvel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zit waarschijnlijk geen verstopping maar er zit ergens een luchtbel.

Als je die niet weg krijgt door te ontluchten, of kleiner kunt maken door de waterdruk van de installatie te verhogen, dan kun je inderdaad proberen de lucht "door te spoelen" door alle andere radiators dicht te zetten en alleen die welke geen warmte afgeeft open laten.

Alle energie van de pomp wordt dan gebruikt om het water in de leidingen van die ene radiator een hoge snelheid te geven waardoor kans bestaat dat de lucht wordt meegezogen en de leiding zich helemaal met water vult, zodat ook die radiator goed zal gaan werken.