hoe hang je het beste rolgordijnen op?

moet het waterpas zo ja hoe doe je dat?
waar moet je beginnen? eerst 1 bevestiging aan de muur/plafond maken, daarna maat rolgordijn opmeten en afzagen???

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Interieur
3.9K

Antwoorden (4)

Inderdaad zoals u het zegt.
Meestal zaag ik iets te lang af. Korter maken kan altijd nog. Eventueel met een vijl.
Dan kun je kiezen aan welke kant je wilt bedienen. Links of rechts.
En ook kiezen aan welke kant het gordijn omlaag valt. Aan de kant van het raam of aan de kant van het vertrek.
De grootste moeilijkheid vind ik het bevestigen van het gordijn op de rol. Dat mag niet scheef zitten.

Toegevoegd na 56 minuten:
Wat betreft het waterpas. Een mogelijkheid is het volgende:
1) Bevestig linker houder en laat iemand rechter houder op de goede plaats houden, zonder die te bevestigen.
2) Maak rol op maat en controleer het.
3) Bevestig gordijn op de rol.
4) Rol gordijn vrijwel helemaal uit, steek de rol in de vaste linkerhouder en de rechter houder, die u zelf vasthoudt.
5) Schuif de rechter houder zo dat het gordijn goed hangt.
6) Bevestig de rechter houder.
Het is wat gepruts, maar dan weet u vrijwel zeker dat het gordijn goed hangt.
Met een waterpas werken vraagt wat ervaring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
moet inderdaad waterpas, anders rolt het gordijn scheef af, boor het eerste gat , leg daar een latje onder, tegen het boorgat aan, meet de afstand tot de andere kant, waar het boorgat moet komen, kijk of het latje waterpas ligt, luchtbel in het midden en teken het 2e boorgat af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waterpas is inderdaad heel belangrijk, als het boven een millimeter scheef hangt, kan dat beneden oplopen tot centimeters (hoe langer het gordijn hoe groter de afwijking in dat geval)
Je kunt bij veel klusmarkten een waterpas met laser erin kopen, die zijn heel nauwkeurig en in dit geval makkelijk in het gebruik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal zitten er sleufgaten in de beugels, zodat je na montage kunt bijstellen.