Is het mogelijk om van een gashaard met rookkanaal weer een gewone open haard te maken? En wat zijn daar de kosten ongeveer van?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Interieur

Antwoorden (2)

de meeste moderne rookkanalen zijn niet gebouwd voor de hoge temperaturen die de gassen uit een open haard komen.
Er moet waarschijnlijk een dubbelwandig rookkanaal geinstalleerd worden in (plaats van) het bestaande.
Reken minimaal op zo'n 100 euro per meter zonder arbeidsloon, maar de werkelijke kosten hangen erg van de situatie af.

--> Raadpleeg een specialist! <--
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er staat weer te maken, ik ga er van uit, dat het vroeger een gewone haard was. Dan hoeft alleen het gasgedeelte eruit en een gewone haard geplaatst te worden, ik denk dat dit onder de 500 euro kan, maar vraag het aan de specialist.
als aanvulling op het voorgaande ook prima antwoord:

trek inderdaad je buidel maar open. Zoals al gezegd, in moderne huizen zijn de rookkanalen meestal niet direct geschikt maar ik heb een oud huis (> 80 jaar oud) en daar hadden ze het 8 jaar geleden (heb het niet laten doen) ook over bedragen tussen de 1000-2000 euro omdat het rookkanaal "opnieuw opgemetseld" zou moeten worden